Instruktor mi říká, abych hledal půdní cestu na kopci za tratí, abych se dostal správným směrem se 2024 Nissan Z Nismo. Je to poprvé, co jsem na okruhu Sonoma a v celé téhle vřavě jsem nebyl připraven na rychlé změny výšky a neviditelné zatáčky na okruhu vystavěném na kopci.
Po čtyřech kolech v mírnější verzi Performance 2024 Nissan Z absolvujeme několik kolech s novým, připraveným pro okruhové jízdy modelem Z Nismo. První zatáčka je prudká zatáčka doleva a stoupá stejně strmě jako jakékoliv svahy, na kterých jsem byl. Potom následuje prudké zatáčení o 90 stupňů doprava, pak rychlý sestup a změna směru. Je to tolik informací, že si ani neuvědomuji, že tam je předpokládaná zatáčka pro běžnou silnici, dokud absolvuji další sérii čtyř kol v Z Nismo.
Navigace pomáhá, ale ne tak jako následování pěti aut za sebou, protože jsem v Sonomě nováčkem. První kopec před stoupáním mi pomáhá s kontrolou směru a rovnováhy, ale skutečně důležitá je levá zatáčka, kde se strukturální změny Nismo ve srovnání s běžným modelem Z stávají zřetelnými. Nové příčné stabilizátory vpředu i vzadu, větší tlumiče a pružiny spolupracují na posílení sil, které mě strhávají ven ze zatáčky, a mohu využít kopců k průjezdu neviditelnými zatáčkami.
2024 Nissan Z Nismo
Ta chvíle plného plynování do kopce ukazuje další výhodu výkonu. Dvojitě přeplňovaný 3,0litrový V6 motor, který je sdílen s Infiniti QX60 Redline, je nastaven na 420 koní a 384 lb-ft (521 Nm) točivého momentu v Nismu, což je zlepšení oproti 400 koním a 350 lb-ft (475 Nm) u modelu Z. Came a variabilní časování ventilů byly optimalizovány pomocí technologií použitých u GT-R a Nissan tvrdí, že je k dispozici lepší chlazení nasávaného vzduchu než u jiných modelů Z, aby lépe zvládal okruh. Přestože jsou přeplňovací turbodmychadla stejná jako u modelu Z, otáčí se rychleji, ale Nissan nezveřejnil změny v přeplňovacím tlaku. Už za volantem je dodatečný výkon znatelný, jakmile přestanu brzdit a jedu na plný plyn.
Při jízdě mimo trať a projíždění zatáčkami nad vinohradem jsem musel dvakrát přepnout pátla, abych získal správný točivý moment při vjezdu i výjezdu ze zatáčky. To vyžadovalo aktivní a předvídatelné pohyby, abych dosáhl maximálního momentu, který je k dispozici již od 2000 otáček za minutu.
Na trati to nepotřebuji, díky mimo jiné i režimu Sport+ pro modely Nismo, který udržuje rychlosti delší dobu a nabízí progresivní převody. Na kopcovitém terénu přepínám mezi režimy Normal a Sport.
2024 Nissan Z Nismo
V Z Nismo není k dispozici 6stupňová manuální převodovka, pouze 9stupňová automatická. Přepnutí na režim Sport+ je vítáno. Soustředím se na slepou pravotočivou zatáčku, hledám cestu po půdní cestě a připravuji se na další zatáčku doprava, místo abych manipuloval pádly. V té chvíli mě ovládá nebezpečí a adrenalin, ale cítím se také zranitelný a bezbranný ve světě, který mi je nepřátelský, a pořád věřím svému partnerovi, Z Nismo. Je to jako láska.
Mohl jsem víc důvěřovat brzdám a lépe je využít. V Nismu jsou použity větší brzdy o průměru 15,0 palce vpředu (14,0 palce v modelu Performance Z) a 13,8 palce vzadu s čtyřpístkovými třmeny vpředu a dvoupístkovými třmeny vzadu z hliníku, aby odvedly energii z 19palcových hliníkových disků (19×10 vpředu, 19×10,5 vzadu, o půl palce širších než u modelu Performance Z). Jiné sportovní vozy mají lepší brzdové systémy, ale během čtyř jízd s čtyřmi skupinami, přičemž mezi skupinami přestávky trvaly 20-30 minut, nebyl téměř žádný zápach hořící kapaliny nebo viditelné zčervenání brzdových kotoučů. Brzdy v Z Nismo si na trati vedly skvěle.
Na jednu sekundu se všude rozléhá klid, čáry se stávají jasnými, těžká pravotočivá zatáčka dolů, před karuselou, vše se začíná vyjasňovat a já vidím, co dělat a jak to udělat, předvídám vysokou rychlost na rovince po karuselu.
Okrážky se spojují v jedno, je to moje třetí kolo v Nismu a je nejagresivnější ze všech. Jsem připraven na střed zatáčky, odjet široce na pravé straně a pak narovnat, abych se pokusil dosáhnout 100 mil za hodinu před další zatáčkou dolů směrem k dlouhému S na spodní části trati. Jsem si moc jistý, příliš jistý pro své schopnosti.
2024 Nissan Z Nismo
Předtím, než jsem se ocitl v pokoření, jsem jel rychlejší BMW M2 na trati a pak jsem se posadil do 2024 Nissan Z Nismo a projížděl zatáčkami a kopci a sjezdy. Nismo bylo mnohem pohodlnější jako cestovní vůz než M2 s jeho uhlíkovou sedačkou, a nezdála se ani o moc tužší než Performance Z.
Nismo stále nabízí jen dva sedadla a postrádá elektricky nastavitelné sedadla, které jsou k dispozici v Performance Z; polštářek sedadla je možné zvýšit nebo snížit nebo zvednout přední polštářek pomocí manuálního ovládání na boku sedadla, ale opěradlo sedadla nelze nastavit. Přesto se mé tělo méně stěžuje během tříhodinové jízdy než během jízdy v M2.
2024 Nissan Z Nismo
Mimo trať jsem si všiml vynikající přilnavosti pneumatik Dunlop SP Sport Maxx GT600, které jsou vylepšené ve srovnání s pneumatikami Potenza u modelu Performance Z. Stačí otočit volantem o 5-10 stupňů a pneumatiky drží tak pevně, jako by šlo o jiný řídicí systém než u Z; kromě tužšího zavěšení jsou stejné.
Také se přenáší většina interiéru z modelu Z, včetně potahu kůže a červeného střihu na koženém volantu ve směru 12 hodin a jiných detailů. 9,0palcový dotykový displej má správnou velikost pro kompaktní palubní desku a jeho zobrazení a nabídka menu mají nádech nostalgické doby, kdy se začaly prosazovat dotykové obrazovky. Hodí se k celkovému atmosférickému stylu Nismo, zatímco řadicí páka používaná většinou dalších vozů značky Nissan se k Nismu tak dobře nehodí.
2024 Nissan Z Nismo
Za cenu 66 085 dolarů nabízí Z Nismo všechny své vnější aerodynamické úpravy, včetně předních spoilerů, předního splitteru, většího zadního spoileru a difuzoru, vše ozdobené červenými prvky Nismo, a také otevřenější mřížku chladiče pro lepší chlazení motoru. Jedná se o vylepšení modelu Performance Z, který stojí 53 305 dolarů. To je významné zvýšení ceny, které je nejlépe určeno pro nadšence, kteří plánují pravidelné dny na trati.
Rád bych si znovu zkusil své síly na Sonomě v Z Nismo, a možná příště si udržím předek ve správném směru.
Nissan zaplatil za letenky a ubytování platformě Motor Authority, aby vám poskytl tuto zprávu z první ruky.