Aston Martin překvapil na začátku roku 2023 bojem o místa na pódiu poté, co v roce 2022 skončil sezon na 7. místě.
Opětovně aktivovaný Fernando Alonso, který přešel z Alpine, získal šestkrát umístění na stupních vítězů, i když poslední dobou měl tým ze Silverstone těžší situaci.
Mercedes a Ferrari podnikly kroky k zastavení Astona, zatímco McLaren představil významnou aktualizaci vozu, aby posílil svou pozici v poli.
Objevily se také otázky ohledně nedávných vylepšení Astona, s náznaky, že tým musel změnit přední křídlo kvůli omezením týkajícím se tzv. flexibilních křídel FIA.
V důsledku toho musel Aston pustit Mercedese v boji o druhé místo a teď cítí, jak na něj Ferrari dotírá, protože Scuderia zaostává jen o pět bodů, když začíná druhá polovina sezóny tento víkend na holandských dunách Zandvoort.
Zatímco původní vzrušení spojené s obnovením Astona opadlo, Alonso stále považuje první polovinu sezóny 2023 za „úžasnou“.
Ale šéf týmu Krack přiznal, že tým Lawrencee Strolla má stále dlouhou cestu před sebou, než bude považován za rovnocenného s Mercedesem a Ferrari, které oba začaly tento rok slabě.
„Máme stále dlouhou cestu před sebou, udělali jsme jen jeden krok,“ uvedl Krack v rozhovoru pro Motorsport.com/Autosport.
„A pokrok nebude lineární. Budou chvíle, kdy předčíte očekávání, jako na začátku tohoto roku.
„Ale budou také chvíle, kdy zaostanete za očekáváními, prostě proto, že vás ovlivní tak, jak se daří ostatním, na co nemáte vliv.
„Proto je důležité, abyste se dívali na sebe a rozpoznávali pokrok. A to ne vždy vede ke zlepšení pozice v žebříčku.
„Možná řekneme, že jsme udělali jeden krok, ale také víme, že abychom soupeřili s týmy jako je Ferrari, Mercedes nebo Red Bull, musíme udělat několik dalších kroků“.
Jedním z faktorů, které pomohly týmu Aston Martin v jeho snaze o úspěch v roce 2023, je omezení aerodynamických testů F1, které přiděluje čas v aerodynamickém tunelu a simulace CFD na základě pozice týmu v hodnocení konstruktérů, což znamená posílení pro nejlépe umístěné týmy v jejich úsilí dohnat ztrátu.
Od 1. července 2022, kdy byla tabulka pro druhou polovinu roku resetována, se Aston umístil na osmé místo, což mu dalo 105% úroveň vývoje času ve srovnání s 70% pro Red Bull, 75% pro Ferrari a 80% pro Mercedes.
Aston se na konci šampionátu posunul jen o jedno místo, s sedmou příčkou na konci sezóny, která stále odpovídala 100% za prvních šest měsíců roku 2023.
Po první polovině sezóny postoupili na třetí místo, jedním bodem před Mercedem, což znamená, že jejich čas na rozvoj byl snížen na 80% pro zbývající část roku 2023.
Příští měsíce tak budou představovat vážnou výzvu pro tým ze Silverstone, který bude muset potvrdit svou pověst účinnosti, vybudovanou v dobách finančních omezení Force Indie a Racing Point.
Nicméně od převzetí Strollem se Aston výrazně zlepšil a postupně začal přesouvat do svého moderního sídla ve Silverstone. Získal také zdroje a atraktivitu pro přilákání nejlepších talentů z konkurenčních týmů, jako je technický ředitel Dan Fallows z Red Bullu a jeho zástupce Eric Blandin, který přišel z Mercedesu.
Dalším prioritou pro Kracka je nadále optimalizovat a posílit celou strukturu a metodiku, aby se stal skutečně špičkovým týmem na delší dobu.
„Pokračování, rozvoj týmu, rozvoj nástrojů, rozvoj procesů,“ shrnul Krack další kroky.
„Stále přesouváme některé prvky naší organizace, abychom identifikovali oblasti, ve kterých se můžeme zlepšit, abychom měli vhodné zbraně, pokud dojde k změnám pravidel, nebo pokud musíme rychle reagovat.
„Musíte si stanovit realistické cíle. Ale kvůli tomu jsou tu lidé jako Dan nebo Eric. Mají tolik zkušeností, vědí, co je možné dosáhnout a co ne.
Dodává: „Ještě tam nejsme. Ano, vůz byl na začátku [sezóny] velmi dobrý, ale teď nás ostatní dohonili. To nám také rychle ukazuje naše mezery.
„Máte týmy, které jsou vždy vpředu, a to musíme nejprve ukázat, než budeme mluvit o 100 závodech nebo pětiletých plánech.
„Nejsme špičkový tým. Nejprve musíte rozvíjet svůj tým, aby byl na této úrovni. Nejsme na této úrovni“.
Získání nejlepších talentů z Red Bullu a Mercedesu pomůže snížit rozdíl, ale spoléhat se výhradně na drahé zaměstnance zvenčí není udržitelnou strategií v rámci nákladového stropu F1, o čemž tým dobře ví.
„Myslím si, že na čele je třeba mít zkušené lidi, ale nemusí to nutně být superstarové s tlustými peněženkami,“ poznamenal Krack.
„Myslím, že je důležité, aby pokud chceme budovat udržitelnou budoucnost pro náš tým, růst musí pocházet z samého základu, víte? Spolupráce s absolventy, nejlepšími lidmi z univerzit. To je budoucnost.
„Krátkodobý úspěch mohou zajistit tlusté peněženky, ale není to udržitelné řešení.“
Krack přiznal, že neexistuje „zázračné“ řešení, které by pomohlo dohnat domninantní tým Red Bull, kromě pokusu najít přídavné výhody v způsobu fungování týmu ve všech oblastech.
„Nejsou žádné zázraky,“ říká Krack. „Především mají vynikajícího jezdce, což máme také.
„Na konci dne vidíte, že mají vůz, který je o trochu lepší ve všech oblastech a součet všech těchto „trochu lepších“ tvoří tu rozdíl.
„Byl bych frustrovaný, kdyby vyhrávali všechny závody, ale jdou správným směrem, aby se tak stalo.
„Takže se pokusme co nejlépe je narušit…“