Není možné skrýt, že Mistrovství světa v rallye (WRC) se nacházejí ve fázi rozhodování o své budoucnosti, zvýšení atraktivity a přilákání více výrobců. Minulý víkend na Rallye Akropolis měla série i FIA veškeré živé důvody k tomu, aby poskytly jasnou cestu, když předseda řídícího orgánu, Mohammed Ben Sulayem, oznámil slova, která fanoušci rallye očekávali od roku 2008.
Během setkání s novináři před řeckou událostí Ben Sulayem odhalil, že Subaru zvažuje návrat do WRC.
Japonský výrobce je synonymem rallye. Jeho model Impreza přispěl k vytvoření kultovních hrdinů jako jsou Colin McRae, Richard Burns a Petter Solberg, kteří získali tituly mistra světa v letech 1995, 2001 a 2003 a tituly mistra týmu v letech 1995-1997. Subaru však nezávodilo v rallye od svého stažení se z WRC během světové finanční krize v roce 2008.
„Není tajemstvím, že jsem měl úspěšné setkání s panem Akio Toyodou a zeptal jsem se ho, co můžeme udělat, abychom přilákali výrobce do WRC. Poslouchal nadšence – a zmínil Subaru“ – popsal Ben Sulayem rozhovor s předsedou Toyoty během 24hodinového závodu 24 hodin Le Mans v červnu.
„Toyota vlastní podíly v Subaru a podporuje iniciativu ohledně návratu Subara. Myslím si, že lidé jako on, když něco říkají, říkají to s jistotou. Doufám, že něco z toho vzejde.“
Toyoda je nadšeným příznivcem WRC a serveru Motorsport.com řekl během květnové Rallye Finsko, že se aktivně snaží přilákat více výrobců do soutěže, která se od roku 2017 stala vzorovým týmem po návratu Toyoty. Zajímavým překvapením je návrh Ben Sulayema, že Toyota by mohla dodávat motor pro Subaru, které nemá ve své nabídce vhodný pohon.
Ale očekávání je třeba stále držet na uzdě, ještě je mnoho věcí, které je třeba vyřešit, než se tato představa stane skutečností.
Po realistickém pohledu do budoucnosti, roku 2027, kdy se očekává nová pravidla pro WRC, by mohla být pro Subaru šance, pokud projekt získá zelenou. I když pravidla pro sezónu 2027 ještě nebyla zveřejněna, FIA oznámila portálu Motorsport.com, že hybridní auta s použitím ekologického paliva budou stále používána a plná elektrifikace nebo vodíkový pohon pravděpodobně budou zamítnuty.
Toyota vydala následující prohlášení jako odpověď na slova Ben Sulayema: „Není tajemstvím, že náš prezident a vášnivý fanda rallye chce, aby ve WRC startovalo více výrobců. Návrat Subara do WRC by obnovil ikonickou rallye značku v éře mistrovství, a společná účast s jiným japonským výrobcem by udělala soutěž vzrušující a silnější.“
„Nicméně, takové rozhodnutí je v kompetenci vedení a prezidenta Subara, samozřejmě po konzultacích s příslušnými zainteresovanými stranami.“
Dle mého názoru Ben Sulayem neměl ještě takové informace odhalovat, ale počkat, až budou stanovena pravidla pro rok 2027. Tato zpráva může motivovat Subaru k podniknutí akcí, které by mohly mít opačný výsledek než očekávaný, což by poškodilo dosavadní pokroky.
Všechno teď vyšlo najevo a Ben Sulayemova slova naladí klíčové zainteresované strany, aby zajistily, že WRC má jasně definovanou cestu, která maximalizuje propagaci a návratnost investic pro výrobce.
Samozřejmě existuje šance, že nesmírně pozitivní reakce fanoušků bude dobře přijata: v květnu Subaru vyhrálo průzkum provedený serverem Motorsport.com na sociálních sítích, ve kterém byli čtenáři dotázáni, kterou značku by rádi viděli v WRC. Rallye komunita to chce.
Všechno je již jasné a slova Ben Sulayema zaměří mysl klíčových zástupců, aby zajistily, že WRC má jasnou cestu, která maximalizuje propagaci a návratnost investic pro výrobce. To bude klíčové nejen pro přilákání Subara a dalších výrobců, ale také pro udržení Toyoty, Hyundai a Fordu (prostřednictvím M-Sportu) ve šampionátu.
V této sezóně WRC a FIA čelí kritice ze strany jezdců, týmů a fanoušků, kteří si všimli, že pravidla Rally1 zavedená v minulém roce snížila atraktivitu a úspěchy rallye.
Není pochyb o potenciálu WRC: hybridní auta třídy Rally1 jsou úžasné v akci, soutěž je napínavá, jsou průkopníky udržitelných palivových technologií a jsou mnohem bezpečnější než jejich předchůdci.
Ale FIA otevřeně připouští, že auta jsou příliš drahá, což vede ke snížení počtu účastníků. Sám Ben Sulayem přiznal, že klíčem je lepší propagace a má pravdu, což je nejlépe ilustrováno nedávným boomem Formule 1.
Ale je zde světlo na konci tunelu. WRC Promoter a FIA čelí těmto kritickým názorům a jednají.
Během Rallye Akropolis WRC Promoter odhalil, že po konzultacích s jezdci a týmy budou diskutovány změny, které mají zlepšit atraktivitu mistrovství, včetně změn formátu událostí, na zasedání Komise WRC v příštím týdnu. FIA naopak podniká kroky k snížení nákladů na Rally1 prostřednictvím pokroku v technických předpisech.
Pokud tyto kroky přinesou výsledky, šance na návrat Subara se pouze zvýší.