[ad_1]
Evropští výrobci automobilů, kteří čelí konkurenci levnějších čínských rivalů, přesvědčili EU, aby zahájila obchodní vyšetřování, které by mohlo způsobit zvýšení cen elektrických vozidel pro spotřebitele.
Brusel věří, že levná čínská elektrická vozidla narušují trh EU a ohrožují současnou dominanci domácích výrobců automobilů. Vyšetřování bylo požadováno několika státy, včetně Francie, kde místní výrobci automobilů považují za nespravedlivou konkurenci.
Šetření bylo oznámeno v dnešním projevu předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové. Uvedla, že sektor elektromobilů představuje obrovský potenciální trh pro automobilové výrobce v Evropě, ale „globální trhy jsou nyní zaplaveny levnými čínskými elektrickými automobily“ a jejich ceny jsou uměle udržovány nízké díky „obrovskému státnímu dotování“. Pokud vyšetřování potvrdí tento fakt, pravidla Světové obchodní organizace umožňují uvalení významných cel, což může značně zdražit čínská auta pro spotřebitele.
Může se stát, že vyšetřování Evropské komise nebude jednohlasně přijato, jak naznačují některé zprávy o komentářích německého kancléře Olafa Scholze, který řekl: „Konkurence by nás měla motivovat, nikoli strašit“. Zdálo se, že bagatelizuje problém „záplavou“ čínskými automobily na evropském trhu a říká: „V 80. letech se říkalo, že japonská auta zaplavují všechny ostatní trhy. Za dvacet let to byla auta z Koreje. Dnes se hovoří o čínských elektrických automobilech“.
Automobilový průmysl v Německu také nezdá se být příliš ochotný vést obchodní válku s Čínou. Komentáře od jejich oborové organizace VDA naznačují, že političtí rozhodčí EU by se měli více zaměřit na správné formování domácího přechodu na elektromobily a zohlednit možné „reakce“ Číny na uvalení cel na jejich výrobky. Mnoho evropských automobilových výrobců má také blízké vztahy s Čínou, kde mají své výrobní závody a společné podniky s místními čínskými značkami.
V Spojeném království také Společnost výrobců motorových vozidel a prodejců reagovala méně nadšeně. „Budeme situaci sledovat a pečlivě posoudíme možné dopady na Velkou Británii,“ říká ředitel společnosti Mike Hawes. „Avšak průmysl se zavázal k volnému a spravedlivému světovému obchodu a na tomto základě dosáhl úspěchů. Okamžitým prioritou je naše vlastní konkurenceschopnost – jak v oblasti výroby, tak na trhu – a vypracování a realizace strategie pro posílení nabídky Velké Británie“.
Koupíte čínské elektrické auto? Podělte se o své myšlenky v komentářovém oddíle níže…
[ad_2]
Původní článek