Rotary motor je spojen s automobilkou Mazda díky ikonickým modelům jako RX-7 a Cosmo. A nyní je tu naděje na nový rotující sportovní vůz se jménem ICONIC SP.
Pokud se ICONIC SP zdá povědomý, pravděpodobně jste už viděli koncept Vision Coupe představený na konci roku 2022. Podrobnosti o tomto digitálním konceptu byly omezené, ale nyní se rozrostl do skutečného konceptu, který byl představen na Tokijském motorovém veletrhu v roce 2023 společně s aktualizovanou verzí čtvrté generace Mazdy MX-5.
Při představení ICONIC SP řekl prezident a výkonný ředitel Mazdy, Masahiro Moro: „Milujeme MX-5 a svět miluje MX-5. V době elektrifikace jsme odhodláni uchovat radost z jízdy, kterou MX-5 reprezentuje, a Mazda ICONIC SP s jeho pohonnou jednotkou s dvěma rotory a elektrickým motorem je naším snem o řešení.“
Skutečné rozměry ICONIC SP (4,180 mm dlouhé, 1,850 mm široké a 1,150 mm vysoké) jsou mnohem blíže poslednímu designu RX-7. S rotujícím motorem a elegantním designem SP není možné neprojevit spojení s ikonickým sportovním vozem z devadesátých let od Mazdy.
Výrobce teprve nedávno představil novou hybridní motorizaci s rotačním motorem – MX-30 R-EV, který využívá jeden rotor k pohonu elektromotoru jako prodloužení dojezdu. ICONIC SP místo toho má dva rotoře, ale je také vybaven elektrickým pohonem, který je podle Mazdy ideální pro sportovní vozy. Tvrdí, že rotující motor bude schopen spalovat různé druhy paliv, včetně vodíku.
Mazda uvádí, že váha ICONIC SP je 1,450 kg. Zatímco to je více než 100 kg více než u RX-7 modelu FD, ve srovnání například se nejnovějším BMW M2 (1,725 kg) je to relativně lehké. Výkon pro ICONIC SP byl uveden jako 370 koní – přibližně o 100 koní více než u poslední verze modelu FD.
Pokud jde o design, SP vypadá téměř stejně jako koncept Vision Coupe, s výjimkou nového světlometového klastru. Elegantní profil kupé, nízká kapota, hladké tvary, zakřivené okno a celkové proporce všechno odráží design RX-7 FD.
V minimalistické kabině vidíme přepínač rychlostí pro automatickou převodovku a dotykovou obrazovku uprostřed palubní desky se zobrazeními o regenerativním brzdění, kontrolě startu, aktivní aerodynamice, řízení podle vektoru G a 360-stupňové kameře. Displej pro řidiče má zobrazení hodnot G síly a mini mapu monackého okruhu.
Je příliš brzy pro odhad prodejního data nebo přesného časového rámce pro případ, kdy bychom mohli spatřit sériovou verzi ICONIC SP. Nicméně, s přibližujícím se devátým výročím současného MX-5 je jeho životnost jistě omezená; hotový SP by mohl vyjít na trh v průběhu tohoto desetiletí.
Máte zájem o nový sportovní vůz? Zde jsou nejlepší vozy, které si můžete koupit…