Stellantis spolupracuje se startupem Ample z USA na testování systému výměny baterií, který slibuje automatickou instalaci plně nabité baterie do elektrického vozidla za pouhých pět minut.
V rámci dohody oznámené ve čtvrtek Stellantis přestaví 100 kusů modelu Fiat 500e z roku 2024, aby pracovaly s modulárním systémem výměny baterií od společnosti Ample.
Vozidla nebudou prodávána veřejnosti, ale namísto toho se připojí k flotile sdílených vozidel společnosti Free2Move, která patří do mobility angažované společností Stellantis. Flotila nejprve bude provozována výhradně v Madridu, Španělsko, ale společnosti ve společné zprávě uvedly, že zkoumají možnost rozšíření programů do jiných regionů a jiných vozidel od skupiny Stellantis.
Dlouhé doby nabíjení zůstávají hlavní překážkou pro výrobce elektromobilů, kteří se snaží přesvědčit zákazníky, aby se vzdali svých benzínových vozidel. V současnosti je nejpopulárnějším řešením rychlé nabíjení stejnosměrným proudem, které může dodat téměř plný náboj během 30 minut nebo méně.
Řešení společnosti Ample vyžaduje speciální stanici pro výměnu baterií, kde majitel elektromobilu zajíždí na vyhrazenou plošinu a stanice provádí výměnu automaticky. Ample uvedl, že stanice má modulární design, který vyžaduje pouze tři dny na instalaci a lze ji snadno přesunout z místa na místo, aby vyhovovala změněné poptávce. Ample uvedl, že jeho stanice jsou také podstatně levnější na instalaci než stanice pro rychlé dobíjení stejnosměrným proudem.
Tato technologie také má potenciál snížit náklady na elektromobil a zmírnit obavy z opotřebování baterie a nutnosti nákladné výměny nebo zůstání zákazníka s zastaralou technologií baterie. S řešením od společnosti Ample by mohly být elektromobily prodávány bez baterie a zákazníci by mohli uzavřít předplatné na plán pro výměnu baterií, kde baterie vlastní výrobce vozidla nebo třetí strana.
Tesla zkoumala možnosti pro výměnu baterií již v roce 2013, ale nakonec se vzdala této myšlenky. Někteří čínští výrobci automobilů přinesli tuto technologii na trh, nejvýznamnější z nich je společnost Nio, která má tisíce stanic v Číně a začala je instalovat také v Evropě.