Verdikt
Audi Q4 e-tron vypadá téměř stejně jako dříve, ale pod povrchem inženýři společnosti Audi tvrdě pracovali na dodání řady významných vylepšení. Nejoblíbenější SUV značky Audi je nyní hmatatelně lepším vozem s více výkonu, větším dojezdem, rychlejším nabíjením a decentně změněným jízdním zážitkem. To, že se stále nejvíce prosazuje pohodlnou a luxusní rodinnou přepravu místo jízdy po klikatých silnicích, znamená, že chytře investované peníze míří k pomalejší verzi 45 s delším dojezdem.
Revoluce v oblasti elektrických vozidel stále nabírá na obrátkách. Vládní legislativa soustředí nejlepší a nejjasnější mozky průmyslu na potřebu masového přechodu na nulové emise, s hrozbami finančních sankcí v dálce. S neustálým příchodem nových modelů a celých značek se konkurence o zákazníky zahřívá. Audi jasně cítí tlak a udělalo kroky k udržení svého středně velkého modelu Q4 e-tron elektrického SUV čerstvého a relevantního.
Staré modely Q4 e-tron 40 a 50 jsou minulostí, nově přebírají označení 45 a 55. Obě stále využívají baterii o kapacitě 77 kWh (použitelné), ale vylepšená chemie, nový elektrický motor a další úpravy přinesly podstatné zvýšení výkonu a účinnosti.
Nejprve k výkonu; základní zadokolka Audi Q4 45 e-tron nyní generuje 282 koní, což stačí na zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy. To je velký skok oproti starému modelu e-tron 40 s výkonem 201 koní, který na stejný výkon potřeboval 8,5 sekundy. Chcete-li být ještě rychlejší, upgradujte na oba motory pro pohon všech kol quattro a můžete zkrátit čas zrychlení o desetinu sekundy. Pokud se dostanete na model Q4 55 e-tron se samočinným pohonem všech kol quattro, získáte 335 koní a zrychlení na 100 km/h za 5,4 sekundy. Starý model ’50‘ měl 295 koní a dosáhl rychlosti 0-100 km/h za 6,2 sekundy.
Další recenze
Skupinové testy aut
Detailní recenze
Dlouhodobé testy
Silniční testy
To vše znamená, že každé Audi Q4 e-tron je rychlé. Ale účinnost je pravděpodobně ještě větším lákadlem pro zákazníky. Základní verze SUV 45 má oficiální dojezd 330 mil s jedním nabitím, zatímco přidání systému quattro toto číslo snižuje na 319 mil. Podle testů WLTP může být 55 ojet 312 mil. Modely Sportback mají díky své trochu klouzavějšímu tvaru o sedm až devět mil navíc dojezdu v závislosti na modelu.
Dříve mohlo staré SUV 40 ujet až 322 mil, zatímco model 50 dosáhl stejného maxima, 312 mil. Rychlosti nabíjení jsou lepší – 135 kW u modelů se zadním náhonem a 175 kW u modelů s pohonem všech kol quattro – což je dost na doplnění 20 až 80 procent za zhruba 28 minut u obou verzí.
Nepochybně provedené úpravy dělají z Audi Q4 e-tron SUV (a jeho sesterského modelu Sportback coupé-SUV) na papíře výrazně působivější. Ale co to vlastně znamená, když vaše zadek dopadne na kůži a vaše ruce spočívají na volantu? Starý model jsme považovali za elegantní a stabilní automobil bez většího lesku, který by bavil řidiče, ale Audi v těchto nových vozech přepracovalo řízení a podvozek.
Šli jsme s oběma verzemi 45 a 55, s tím, že obě byly vybaveny adaptivními tlumiči, které nejsou v nabídce ve Velké Británii. Odcházeli jsme s dojmem – jak z dodatečného utažení v jízdě, tak se správným váhou adaptivního řízení.
Audi Q4 skutečně jezdí velmi dobře pro elektrické SUV této velikosti. Při nízkých rychlostech efektivně pohlcuje nerovnosti, s velkými dírami a kanálovými poklopy způsobujícími slyšitelné třesy, ale o poznání méně fyzického trhání, než očekáváte, když tyto překážky spatříte. Při vyšší rychlosti je jízda plynulá a klidná přes vlny a na dálnici je úroveň ticha na vysoké úrovni. Téměř nebyl slyšet žádný zvuk z pohonu, velmi málo hluku od pneumatik na 20palcových kolech a jen šepot větru kolem zrcátek.
Zákazníci ve Velké Británii, kteří chtějí trochu víc zvukového doprovodu, si mohou vyžádat nový zvuk Audi e-tron Sport za 625 liber. Toto přidává dvě další reproduktory na zádech vozu a dva venku, které vydávají podivný a hučivý zvuk, který napodobuje spalovací motor, stoupá a klesá sešlápnutím plynu. Pravděpodobně je lepší zesílit stereo místo toho.
Přestože jsou zjevné objektivní a subjektivní vylepšení, Audi Q4 e-tron stále není vzrušující věc k řízení. Hmotnost (2 145 kg u základní verze RWD) je lépe kontrolovaná, ale tento vůz prostě nereaguje dobře na energické naklánění do zatáček.
Většinu zákazníků to však nezajímá, a proto bychom je odkázali na vstupní verzi 45, která se pohybuje těsně pod značkou 50 000 liber ve formě SUV a stojí o 1500 liber více za verzi Sportback. Připadá dostatečně rychlá a nabízí nejlepší dojezd modelu Q4. Je to o 1430 liber více za pohon všech kol quattro a o dalších 4 950 liber navíc za vlajkový model 55.
V interiéru získává Audi Q4 e-tron větší (11,6palcový) centrální dotykový displej než dříve, ale vše ostatní je prakticky stejné. Je to prostorné středně velké SUV s vrstvou lesku značky Audi, která jí pomáhá vyčnívat nad sesterskými vozy Volkswagen ID.4 a Skoda Enyaq, stejně jako nad rostoucím počtem alternativ mimo skupinu VW.
Jsou zde tvrdé plasty na dveřích a na středové konzoli, které se v autě za 50 tisíc liber trochu podprůměrně jeví, ale přístrojový panel Virtual Cockpit zůstává jedním z nejčistších a nejvšestrannějších systémů svého druhu – a úroveň vybavení je slušná. I vozy Sport základní úrovně obdrží 19palcová kola, LED světlomety, elektrickou zadní klapku, vyhřívaná přední sedadla, zadní kameru a adaptivní tempomat. Dozadu se vejdete 6 stop dlouhý dospělý za řidičem stejné velikosti bez větších potíží, dokonce i v modelu Sportback, který má o trochu méně místa nad hlavou, a zavazadlový prostor o objemu 520 litrů (535 litrů u modelu Sportback) patří k těm nejlepším ve třídě.
Model: | Audi Q4 45 e-tron Sport Sportback |
Cena: | 51 415 liber |
Pohon: | 77 kWh baterie, elektromotor |
Výkon/točivý moment: | 282 koní/545 Nm |
Převodovka: | Automatická převodovka jedním stupněm, zadní náhon |
0-100 km/h: | 6,7 sekundy |
Nejvyšší rychlost: | 112 mph |
Dojezd: | 339 mil |
Nabíjení: | 135 kW, 10-80 % za 28 minut |
Velikost (D/Š/V): | 4 588/1 865/1 632 mm |
Na prodej: | Nyní |