Superautomobil Valhalla od značky Aston Martin začne v roce 2024 sériovou výrobou jako první zástrčkový hybridní model ve firmě.
V aktualizovaném oznámení zveřejněném ve středu oznámil Aston Martin, že jeho tým Formule 1 je těsně zapojen do tohoto projektu a první prototypy by měly být připraveny k silničním testům ještě letos.
Účast týmu F1 se uskutečňuje skrze poradenskou divizi týmu – Aston Martin Performance Technologies (AMPT). Jak uvedl Aston Martin, AMPT především pomáhá v oblastech aerodynamiky, materiálů a dynamiky vozidla. Projekt také využívá know-how AMPT ve vývoji rychlosti.
Podobná strategie byla použita při výstavbě modelu Valkyrie, přičemž v tomto případě bylo spolupracováno s týmem Red Bull Racing, když Aston Martin byl ještě partnerem vedoucího týmu F1.
Aston Martin Valhalla
V oblasti aerodynamiky byla karosérie modelu Valhalla tvarována tak, aby generovala vysokou úroveň přítlaku, i na neviditelných místech, jako je podlaha vozidla nebo zadní část, kde jsou umístěna vícečlánková křídla podobná těm používaným ve vozech F1. Na rozdíl od F1 jsou zde také použity aktivní prvky. Příkladem jsou přední a zadní křídla, která mohou ležet ploše, aby snížila aerodynamický odpor, nebo být nastavena pod úhlem, aby generovala přítlak, stejně jako používaný systém snižování odporu na zadním křídle vozů F1.
Aston Martin odhaduje, že Valhalla vygeneruje přes 1 322 liber přítlaku při rychlosti 149 mph, i když se tato hodnota může změnit s vylepšováním projektu v aerodynamickém tunelu pomocí stejného softwaru, který tým F1 používá. Testy v aerodynamickém tunelu jsou klíčové pro určení vlivu změn úhlu, náklonu a pozice vozidla na přítlak.
Pokud jde o materiály, Aston Martin již má hodně zkušeností s výrobou vozidel z uhlíkových vláken. Nicméně AMPT bylo schopno pomoci s vývojem uhlíkových vláken pro monokok Valhalli za účelem zvýšení tuhosti a současně minimalizace hmotnosti. Aston Martin oznámil, že byla vyvinuta speciální technologie pro výrobu monokoků, která využívá procesu odlévání pryskyřicí (RTM) a autoklávové technologie, které pocházejí z F1.
V oblasti vozové dynamiky Aston Martin využívá stejné simulační nástroje, na kterých spoléhá tým F1. Podle výrobce vozidel je okolo 90% dynamických vlastností Valhally vylepšováno na simulátorech, což snižuje čas potřebný k testování prototypů na silnici. Aston Martin také zdůraznil, že jezdcům F1 – Fernandu Alonsovi a Lance Strollovi – pomohl v této oblasti.
Aston Martin Valhalla
Tým F1 také poskytoval konzultace v oblasti ergonomie, jako je poloha sedadla, kde jezdec bude sedět s nohama blízko linie kyčlí, stejně jako ve závodních vozidlech F1. Tím si designéři budou moci udržet nízkou výšku stropu kabiny.
Valhalla byla poprvé představena jako koncept v roce 2019, původně s nově vyvinutým V-6 motorem, který měl sloužit jako spalovací motorem pro hybridní pohon. Nicméně Aston Martin upustil od plánů na V-6 motor po vypuknutí pandemie a rozhodl se pro osvědčený 4,0litrový vidlicový osmiválec s dvojitým přeplňováním od Mercedes-Benz a již používaný ve většině modelů značky.
Plánované výkonové cíle byly ve srovnání s dříve oznámenými Aston Martinem zvýšeny. Společnost nyní plánuje spojit V-8 motor se třemi elektromotory, namísto dříve avizovaných dvou. Dva motory budou umístěny na přední nápravě a třetí motor bude integrován s umístěnou převodovkou vzadu, vytvářející pohon všech kol. Celkový výkon pro model Valhalla dosáhne 998 koní, ve srovnání s předchozími 937 koňmi.
Aston Martin Valhalla
Dva přední motory budou fungovat nezávisle, což umožní rychlé a přesné ovládání točivého momentu. Budou také sloužit jako zpátečka pro Valhallu, což umožní inženýrům opustit tradiční zpátečku v převodovce (pravděpodobně se jedná o 8stupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku) a také ušetřit na hmotnosti. Třetí motor pohání zadní osu a plní roli startéru motoru.
Výroba modelu Valhalla bude omezena na 999 kusů. Mohou být také plánovány další kusy, například v případě uvedení kabrioletové verze od Aston Martin.
[ad_2]
Original Source