Ve sportu tak pokročilém jako Formule 1 nedochází dlouhodobě k mnoha změnám. To platí zejména o názorech našich spolupracovníků.
Vstupujíc do druhé poloviny roku 2023 po letní přestávce je přirozené, že mnoho očekávání a přesvědčení, která jsme měli na začátku sezóny, se změnila. Stejné platí i pro písaře RaceFans.
Zde jsou názory na F1, které jsme v roce 2023 doposud změnili.
Perez přežil své nejlepší roky
Před deseti lety nezkušený a velmi naivní mladý spisovatel publikoval svůj debutový článek v tištěném časopise o světové F1. Těch 1500 slov bylo vášnivou obranou třetíholetého jezdce F1 Sergia Pereze proti proudům kritiky, kterou dostával v první polovině své náročné sezóny v McLarenu, a proti posměškům těch, kteří tvrdili, že tehdy 23letému jezdci chyběly dovednosti pro jízdu v jednom z nejlepších týmů té doby.
Perez nakonec na konci té sezóny ztratil místo v týmu Woking. Ale po dalších sedmi sezónách se Perez stal jedním z mistrů středu pole. S sedmi stupni vítězů a slavným prvním vítězstvím v Sakhíru získal Perez příležitost jezdit vedle Maxe Verstappena ve štítku Pink Bull.
Jeho výkony v roce 2021 byly prominutelné – byl nový v neznámém autě a týmu, poskytoval podporu svému týmovému kolegovi, když ji nejvíce potřeboval. Sezóna 2022 byla zklamáním – ale možná právě Verstappen dosáhl osvíceného stavu řízení RB18.
Ale v roce 2023 neexistuje žádná obrana pro Sergio Pereze.
Nejenže Perez nedokáže pravidelně dosahovat výsledků svého týmového kolegy, který je mistrem světa – vyjimkou je Baku – ale také předvádí slabé výkony jako pilot druhého místa v jednom z nejúspěšnějších aut F1 všech dob. I když je ve šampionátu před všemi ostatními kromě svého týmového kolegy, je to do značné míry díky dominanci vozu RB19.
Perez, který je 33 let, prodělal jeden z nejchabších sezónních období své kariéry v roce 2023. Toto bolestivé období pěti po sobě jdoucích závodních víkendů bez jediného vstupu do Q3 si bude jistě pamatováno jako jedna z nejvýznamnějších statistických anomálií tohoto období. Ačkoli Verstappen během závodních víkendů v této sezóně čelil výzvám, Perez nikdy nebyl jednou z nich.
Pro některé z nás byl Perez Giancariem Fisichellou naší generace – „jednoduše ho umístěte do nejlepšího sedadla, pak uvidíte, co dokáže“. Ale po dvou a půl sezóně je stále jasnější, že Perez se nikdy nestane pro Verstappena tím, čím byl Nico Rosberg pro Lewise Hamiltona.
Will Wooden
Reklama | Podpořte RaceFans a
McLaren změnil naraci
Tato sezóna neměla mnoho dramatických zvratů, ale vystoupení McLarenu a jejich výrazná změna stylu zaujala pozornost.
McLaren byl v propadlišti před příchodem jejich updatu
V posledních letech se tým potýkal s problémy, byl velmi utlumený během představení vozu. Navzdory vzrušující nové tváři vedle Landa Norrise tým působil deprimovaně. A nejen to, ale také několik klíčových hráčů bylo ve zkušebním provozu propuštěno v rané fázi sezóny, včetně technického ředitele Jamese Keye. Všechno to vypadalo trochu chaoticky a tým se zdál být trochu ztracený.
Nicméně McLaren tvrdil, že přicházejí vylepšení a změna stylu byla nevyhnutelná. Jakmile získali tempo a vůz začal fungovat tak, jak měl – vrátí se na vrchol. Bylo mi osobně těžko v to věřit.
Ale náhlý obrat událostí v Rakousku dokázal všem pochybovačům, že jejich analýza byla správná. Měli jasný plán a nyní mají pódium, které to potvrzuje. V dnešní době málokteré týmy dosahují takových velkých pokroků během několika závodů, takže skeptické být bylo přirozené, ale utišili všechny své kritiky svými nedávnými výkony.
Updaty v Rakousku a zejména v Silverstone mi dokázaly, že tento tým bojuje nejen o body, ale také o pódia a – pokud Pink Bull začne dělat chyby – o vítězství.
Claire Cottingham
Reklama | Podpořte RaceFans a
Zhou předkládá své argumenty
Po dosažení převahy nad Valtterim Bottasem ve závodech loňského roku, kde oba dokončili, jsem neočekával, že Guanyu Zhou bude tak silně soutěžit s kolegou z týmu v roce 2023.
Devátá místa ve Španělsku a Austrálii jsou vrcholy Zhou
Je jezdcům Alfa Romeo méně konkurenceschopných než ve stejném bodě v roce 2022, i když na Hungaroringu se oba kvalifikovali do první sedmičky a Zhou byl nejrychlejší v Q1.
Byla to událost, ve které Zhou dosáhl lepšího výsledku než jeho týmový kolega v kvalifikaci Grand Prix letošního roku a celkově má Bottas, který vyhrál desetkrát Grand Prix, v kvalifikaci náskok 0,372 sekundy na jezdce ve své druhé sezóně.
Zhou se mu třikrát přiblížil o 0,1 sekundy, ale to často nestačilo, aby postoupil do další fáze kvalifikace, zatímco Bottas byl schopen to udělat. A když na mřížce je mezi nimi více vozů, jezdec před nimi má mnohem větší šanci na zisk bodů.
V neděli to však nebyla vždy pravda. Bottas Zhoua překonal sedmkrát a oba jezdci se dvakrát dostali do bodů. Zhou také nastavil nejrychlejší kolo Grand Prix Bahrajnu, opakujíc svůj výkon z Grand Prix Japonska v roce 2022. Před touto poslední příležitostí získal jezdec týmu Sauber nejrychlejší kolo v květnu 2013.
V kvalifikaci sprintů byl Bottas průměrně o 0,025 sekundy rychlejší a Zhou ho předstihl ve dvou z nich, zatímco ve Spa-Francorchamps ho následoval ve stíhačce pole, protože oba začínali nízko.
Pokud Alfa Romeo nebudou pravidelně konkurovat o body, může stačit jedno dobré umístění, aby se Zhou stal lídrem týmu v bodování.
Na začátku tohoto roku jsem si nemyslel, že argument pro udržení Zhoua v týmu pro rok 2024 může být založen pouze na výsledcích – kvůli podpoře, kterou přináší – ale v tomto tempu by mohl uniknout hrozbě ze strany Thea Pourchaira, lídra Systému 2 týmu Sauber, který by ho mohl nahradit příští rok.
Ida Wooden
Reklama | Podpořte RaceFans a
Nové auta nezlepší závody
Nikdy jsem neočekával, že technické předpisy zavedené v minulém roce změní kvalitu závodů z jednoho dne na druhý. Přesto jsem doufal, že by to mohlo být prvním krokem k vyřešení problému, se kterým se F1 potýkala po mnoho let.
Bohužel, v polovině druhé sezóny od jejich zavedení mám pochybnosti. Co hůř, už si nemyslím, že F1 má vážné záměry podporovat opravdové závody.
Během dlouhého přípravného období na zavedení předpisů, které byly o rok odloženy kvůli pandemii, F1 opakovaně zdůrazňovala, že tím, že zjednoduší horní povrchy aut a namísto toho bude generovat větší přítlak pomocí podlahy, budou moci jezdci jezdit blíže k sobě. Zdálo se, že to fungovalo do určité míry, zejména v rychlých zatáčkách. Nicméně jezdci také hlásili snížení efektu nepříznivého vzdušného proudu na rovinkách.
Doufal jsem, že pokud se předjíždění stane snazším, tak F1 konečně vyřadí alternativu, kterou zavedla před 13 lety – Systém snížení odporu – z provozu. Ale veřejně se zdá, že F1 se obává, že vypnutí DRS může vést k nějakým procesním závodům.
Na začátku tohoto roku provedla FIA experiment s mírným zkrácením DRS na některých tratích. Jezdci si stěžovali, že to ztíží předjíždění. Nicméně jsme stále viděli mnoho snadných a málo nápadných předjíždění díky DRS na rovinkách. Nicméně na tratích, kde bylo DRS vypnuto, se zdálo, že předjíždění je opravdu obtížné a jezdci mohli jen čekat na chyby soupeřů.
Jsem pro zavedení technických předpisů, které sníží význam nepříznivého vzdušného proudu, ale obávám se, že pokud není ochotná zkusit odvážnější přístup ke zrušení DRS, tak nová auta nepřinesou očekávané zlepšení závodů.
Dieter Rencken
Reklama | Podpořte RaceFans a
Co si myslíte o názorech písařů RaceFans na změny v sezóně F1 2023? Souhlasíte s nimi? Čekáme na váš komentář!