Jízda na závodní dráze je pravděpodobně největší zábavou za volantem vozu. Zde je naše deset nejlepších dostupných projektů závodních vozů, které vám umožní začít své dobrodružství se závoděním na trati.
Každý vůz může být závodním vozem. Stačí zajet s autem na dráhu a už jste vyhráli. Koupě použitého vozu nebo něčeho přímo ze showroomu je nejjednodušší částí. Skutečnou první fází je naučit se být závodním řidičem. Upravte své způsoby řízení tak, aby odrážely odnaučení návyků, které používáte ve městě.
Brzdit v poslední chvíli, držet plyn na plný zatáčce, využívat závodních stop ve výkonech – to vše není to, co byste dělali při nakupování. S rozvíjením dovedností a přiblížením se k hranici vozu, můžete začít ho vylepšovat a optimalizovat. Přechod na pneumatiky vyšší kvality pro dráhu, instalace agresivnějších brzdových destiček a vylepšení zavěšení jsou dobrým začátkem. Možná bude čas odstranit zadní sedadla, abyste snížili hmotnost vozu. Avšak musíte si uvědomit, že v takovém případě vůz již nebude vhodný pro nákupy v Tesco… je čas postavit si vůz připravený na závodní trať.
„Ale závodění na trati je drahé!“
Může se zdát, že je to drahé koníček, ale vůbec takový nemusí být. Po zohlednění základních nákladů, jako je dobrá přilba a poplatek za vstup na trať, je částka, kterou utratíte za závodní vůz, závislá na vás. Nemusí to stát jmění, může být překvapivě levné. Naším cílem je povzbudit začátečníky ke hraní si na trati, a proto jsme připravili seznam deseti nejlepších dostupných projektů závodních vozů.
Samozřejmě, pojem „dostupný“ je relativní. Někteří mohou věnovat několik tisíc dolarů svému dalšímu projektu. Jiní budou mít štěstí a disponovat 5000, možná dokonce 10000 dolary. Jiní, jako my, budou prohledávat kapsy v naději na padesát centů navíc. Snažili jsme se však, aby seznam byl rozumný. Některé z těchto vozů lze najít za několik tisíc, pokud máte štěstí, ale žádný z nich nepřekročí 10000 dolarů. Též jsme se podívali na potenciál výkonu každého vozu, abyste věděli, na co se chystáte. Vyberte si s potěšením a pamatujte – udržujte vůz na čtyřech kolech a vyhýbejte se pískovišti. Zde je naše deset dostupných projektů závodních vozů:
Deset nejlepších dostupných projektů závodních vozů
Honda CR-Z
Duchovní nástupce retro CR-X, tento malý hatchback/kupé byl navržen jako první dostupný hybridní sportovní vůz na světě. Bohužel nedosáhl takového ocenění, jaké Honda očekávala, protože přes dobrou kontrolu nad vozidlem jeho motor nedosahoval dostatečného výkonu a vůz byl pohodlný. Ale co, pokud si tenhle vůz kupujete pro použití na trati, nezajímá vás absence zadních sedadel nebo minimální prostor zavazadlového prostoru. Ve skutečnosti, pokud jde o stavbu závodního vozu, méně znamená více v těchto oblastech. A co se týče výkonu? Tehdy přichází tuning…
Běžně mají tyto vozy trochu přes 120 koní (modely po roce 2013 mohou mít trochu více, ale budou méně dostupné v daném rozpočtu), takže pokud chcete ještě větší výkon, doporučujeme namontovat výkonnější přívod vzduchu. Myslíme tím nový studený vzduchový filtr, sací potrubí a výfukový systém.
Nápady na vylepšení
Jednou z levnějších možností je výměna továrního sacího potrubí za takové, jaké se nachází v modelu Honda Fit z generace GE8 – někteří majitelé tvrdí, že tato modifikace přidává asi 5 koní. Další známou tovární úpravou je výměna vačkového hřídele za takového z generace GE8 (vyžaduje se úprava ECU), stejně jako výměna papírování z osmnácté generace Hondy (o průměru 55 mm ve srovnání se standardním průměrem 50 mm). Pokud jde o výfuky s vysokým výkonem, máte z čeho vybírat, s takovými značkami jako HKS, J’s Racing a 5Zigen, které nabízejí výfuky s vysokým výkonem pro CR-Z a další vozy. Pokud byste v budoucnu chtěli dosáhnout 200 koní nebo trochu více, mohli byste investovat do sady Mugen pro přeplňování, ale to už je hodně…