[ad_1]
Ford Mustang GTD je nejrychlejší a nejvyspělejší verze Mustang GT, která opustila výrobní linku Fordu. Není to obyčejné sportovní auto, je to opravdový stroj.
Před časem Ford oznámil, že bere motoristický sport vážně pro své zákazníky a okamžitě představil závodní vůz Mustang GT3, který by se měl vrátit na 24hodinový závod Le Mans příští rok. Tehdy se však nezmínil, že kromě tohoto závodního vozu je také ve výrobě nesmírně upravený, legální k použití na silnicích bojovník. Ano, je to Ford Mustang s opravdovou závodní historií a na papíře má potřebné přednosti, aby se postavil po bok evropské elitě.
Co tedy Ford udělal, aby proměnil své jemně svalnaté muscle car v auto konkurenceschopné s Porsche? A mají tato tvrzení vůbec nějaké opodstatnění? To, co dosud víme, je následující…
Ford Mustang GTD – Co to je?
„Mustang GTD boří všechny předsudky vůči superautům,“ říká Jim Farley, prezident a generální ředitel Fordu. „Je to nový přístup pro nás. Nevytvořili jsme silniční auto pro použití na okruhu, vytvořili jsme závodní vůz pro ulici. Mustang GTD využívá závodní technologii z závodního vozu Mustang GT3, obaluje ji karoserií z karbonových vláken Mustang a propouští ji na silnici.“
„Tohle je náš podpis, vyzýváme všechny,“ pokračuje. „Nemáme strach ze soutěže. Rád se postavím každému šéfovi jiné automobilky na okruhu za volantem Mustangu GTD.“
Zážitek, to je vzácný druh soupeření, který příliš často nevidíme mezi velkým vojskem šéfů. Ale jak by bylo zajímavé vidět, jak se Farley utká s Oliverem Blume’em, Benedettem Vignou a Kojiem Satem v jednom souboji, na okamžik si ale přejme se obrátit zpět a pokusit se pochopit, odkud tato drzá arogance pochází. Co dělá tento Mustang tak výjimečným?
První stopa tkví v lidech, kteří jej postavili. Ford Mustang GTD je plodem spolupráce Fordu a Multimaticu, společnosti, která staví nový závodní vůz GT3, ale také postavila vítězný vůz Le Mans polovinou 10. let. Ti kluci mají obrovské zkušenosti s výrobou výkonných dieselových vozů, takže myšlenka, že si všimnou silničního vozu, je prostě neuvěřitelná.
Nejlepší část je, že to vše je jen prázdné PR mluvení. Tento Mustang GTD skutečně využívá závodní technologii, takže se na to podívejme podrobněji.
Ford Mustang GTD – Aerodynamika a jízdní vlastnosti
Aerodynamika
Začněme karosérií. Přední blatníky, kapota, víko zavazadlového prostoru, prahy, přední spoiler, zadní přídavný kryt a střecha jsou vyrobeny z karbonových vláken. Navíc můžete svůj GTD vybavit dodatečným aerodynamickým balíčkem z karbonových vláken, který zahrnuje aerodynamický spodní difuzor a hydraulickou přední klapku, které slouží k dalšímu inteligentnímu řízení průtoku vzduchu v souladu se aktivním zadním křídlem.
Namísto zadního zavazadlového prostoru typického pro běžný Mustang je na tomto místě vůz vybaven závěsným zařízením zadního kola, hydraulickým řídicím systémem a chladičem převodovky. Tento chladičový systém využívá inspirovaného motorsportem víka zavazadlového prostoru se dvěma vstupy vzduchu, které směřují vzduch z okna do tepelných výměníků. Opravdu chytré řešení!
Zavěšení
Ford Mustang GTD je také vybaven poloaktivním zavěšením na všech kolech, které lze regulovat jak pružinou, tak vyšší jízdou. Pro zajištění použitelnosti GTD jak na silnici, tak na okruhu lze vybrat mezi dvěma nastaveními zavěšení: jedno je určeno pro každodenní použití, druhé pro dny na okruhu. Ve druhém režimu se jízdní výška snižuje o velkých 40 mm.
Samotné zavěšení bylo navrženo tak, aby zlepšilo boční tuhost, což umožňuje vozu lépe se cítit na vysokorychlostních zatáčkách a při velkém svislém zrychlení. K tomu přidejme ještě rourkovou rámovou konstrukci podvozku – další trik zapůjčený z motoristického průmyslu.
Výkon Fordu Mustang GTD
Není žádný smysl mít pečlivě zkonstruované auto, pokud má jeho motor nedostatečný výkon. Naštěstí Ford nemusel naslouchat tomuto příběhu, protože pod kapotou je osazena přeplňovaná 5,2litrová osmiválec motoru V8. Tento malý monštrum produkuje 800 koní a je umístěn v přední části, aby zajistil dokonalou rozložení hmotnosti 50/50.
Zůstávajíce věrný svým kořenům, Ford Mustang GTD nešel směrem k pohonu všech kol, který zvolily mnohé moderní supersportovní vozy. Místo toho osmistupňová dvouspojková automatická převodovka přenáší výkon pomocí uhlíkové hnací hřídele pouze na zadní kola. Když dosáhnete červené linky na otáčkoměru (7500 ot./min), aktivní tlumič Titanium výfukového systému vozu zajistí, že budete mít odpovídající zvukovou stopu odpovídající výkonu. A pokud se obáváte zabrzdění tohoto monstra, můžete spát klidně vědou, že je vybaven Brbo brzdovým systémem s keramickými kotouči.
Kolik stojí Ford Mustang GTD?
Ford Mustang GTD se objeví na trhu v roce 2025, jako součást limitované produkce pouze pro severoamerický trh. Pokud chcete takové auto, bude to stát hodně. Konkrétně 300 000 dolarů (tedy 234 000 liber). A za tuto cenu, ano, opravdu doufáme, že se vyrovná nejlepším evropským automobilům.
V podstatě je to stále velmi raná fáze pro Forda Mustang GTD. Svět teprve uvidí, jak se ve skutečnosti osvědčuje, kromě papírové reality. Ale alespoň, Jimi, jsi si jistě vysloužil naši pozornost…