Honda Civic Type R je jedním z nejoblíbenějších sportovních vozů ve třídě začátečních hatchbacků, které lze upravit a vylepšit. Proto existuje mnoho všeobecně známých informací o těchto vozidlech, které se často objevují ve formě trochu trapných memů o VTEC.
Ale nejsme tu proto, abychom vám vysvětlili technologii proměnného nastavení časování ventilů a hydraulického zdvihu rozvodů vysokootáčkových motorů Hondy. Místo toho máme pro vás několik zajímavostí o Honda Civic Type R, o kterých možná nevíte…
Bohaté sportovní úspěchy
Všichni víme, že Honda Civic Type R je úžasnou sportovní platformou, ale abychom viděli, jak významná je tato model v posledních letech na tratích, stojí za to se podívat na její úspěchy.
Ve slušivé FK8 generaci tento model zaznamenal okruhové rekordy v kategorii předokolních hatchbacků po celém světě. Od Nürburgringu přes Magny Cours, Silverstone po Tailem Bend. Tento model dokonce dlouho držel rekord okruhu v Suzuce pro sériová vozidla s předním pohonem, až do okamžiku, kdy ho překonala nová verze FL5 Civic Type R overtováním.
Jako plnohodnotné závodní auto je Civic rovněž výkonný. Ve Velké Británii je generace Civic FK2 nejúspěšnějším vozem v historii soutěže British Touring Car Championship v souladu s aktuálními pravidly. Do doby, než se týmy stáhly, získal impresivních 66 vítězství v závodech a 4 mistrovské tituly.
Není tak moc japonská
Fanoušci značky Honda často tvrdí, že japonská verze Civiku Type R z řady EP3 byla mnohem lepším autem než evropská verze, kterou jsme dostali tady v Evropě. A mají na to dobrý důvod. Není pochyb, že britská a evropská verze EP3 jsou stále skvělým hatchbackem, ale japonské vozidlo mělo mnoho dalších vylepšení.
Mezi tyto vylepšení patří klasická bílá barva Championship White, která se hodí ke bílým disky. Červená sedadla Recaro byla také k dispozici pouze v japonské verzi, stejně jako standardní převodovka s mechanickým omezeným kluzným diferenciálem typu helical, inspirovaným modelem EK9. Ve skutečnosti měla japonská verze EP3 dokonce sportovnější podvozek a vyšší výkon: 212 koní oproti 197 koním ve verzi britské!
Ale tajemství tohoto domnělého „japonského speciálu“ se zdá být trochu slabší, jakmile se dozvíme, že Japonci neměli žádný podíl na jeho výrobě. Japonská EP3, přestože je schopná mnoho věcí, nebyla postavena v legendární továrně v Suzuce, stejně jako model EK9, a byla překvapivě vyrobena ve Swindonu. Docela exotické…
Nicméně, dodatečný výkon a stylové vylepšení rozhodně stojí za to, abyste si vozidlo s japonskou specifikací přivezli. Musíte však vědět, že to nebude jeho první cesta přes Suezský průplav…
FK8 pick-up
Kdybych řekl frázi „Honda Civic Type R pick-up“, možná byste si mysleli, že to říkám o bláznivém projektu provedeném ve závodní dílně. Ale tento FK8 pick-up, nebo „ute“, jak ho někteří nazývají, je mnohem oficiálnější, než by se mohlo zdát.
Tento projekt vzešel z iniciativy 12 inženýrů z britské pobočky Hondy, kteří se rozhodli udělat něco divokého. Pohon FK8 zůstal nezměněn, ale provedlo se několik dalších úprav kromě zjevného přídavného prostoru na náklad.
Zadní spoiler se liší od standardního FK8, byl navržen tak, aby lépe využíval nákladový prostor. Kromě toho je namísto starého víka zavazadlového prostoru otevírání nahoru, což umožňuje přístup k prostoru na náklad pokrytému plechem. Také stabilizátory jsou tužší než obvykle, aby vyrovnaly dynamické nedostatky související se zkrácením zadní části střechy vozidla.
Jak se dalo očekávat, tato Frankensteinova kreace pick-upu je jednorázová a nikdy nebyla určena k sériové výrobě. Proč tedy byla postavena? Když se to zeptali mluvčího Hondy, odpověděl: „Protože je to zábava a máme rádi výzvy“.
Kdyby jen více automobilových společností mělo takový přístup…
Spoon a Todo School
Kromě možná Mugenu je Spoon Sports nejvýznamnějším tunerem vozů Honda. Vznikl v roce 1988 a vždy měl silné…