Elektrifikace je největší paradigmatickou změnou v automobilovém průmyslu za více než sto let. Moderní pohonné jednotky elektrických vozidel s bateriemi (BEV) mění způsob návrhu, konstrukce a výroby automobilů, nákladních vozů a SUV. A jednou z nejzřetelnějších změn pro spotřebitele bude okamžik, kdy zasednou do svého nového elektrického vozidla.
Většina moderních vozidel BEV je postavena na tzv. „skateboardové“ platformě – ve které velká plochá baterie vyplňuje prostor mezi přední a zadní osou a téměř se táhne přes celou šířku karoserie. Kompaktní uspořádání elektrických motorů a související elektroniky je přímo montováno na přední nebo zadní nápravě – nebo na obou, v případě vozidel s pohonem všech kol.
Díky absenci potřeby přizpůsobování se velkému vnitřnímu spalovacímu motoru, převodovce, hnacím hřídelům, palivové nádrži a výfukovému systému umožňuje tato „skateboardová“ architektura větší interiér a plochou podlahu, aniž by zvětšovala celkové vnější rozměry vozidla.
Zjednodušeně řečeno, to umožňuje designérům interiérů automobilů větší svobodu v experimentování s tvary a materiály a vytváření pokročilejších lidské-stroj rozhraní (HMI). Nicméně, tento transformační období může přinést problémy dodavatelům.
„Elektrifikace dává výrobcům automobilů možnost přeměnit interiér vozidla,“ řekl Sascha Klapper, hlavní analytik pro výzkum u S&P Global Mobility.
I když výkon vozidla zůstává stále klíčovým prodejním faktorem, komfort a pohodlí interiéru jsou nyní navrženy tak, aby poskytovaly uživatelům co nejlepší možný zážitek, zatímco jízda je pohodlnější, bezpečnější a příjemnější.
Skateboardy a hyper obrazovky
Například plochá podlaha ve vozidlech BEV založených na „skateboardové“ platformě umožňuje inovace, jako jsou posuvné podlahové konzoly viditelné v Hyundai Ioniq 5 a Genesis GV80. Mercedes-Benz již nabízí „hyper obrazovky“, které sdružují tři samostatné obrazovky pod jedním skleněným panelem, který se táhne přes celou palubní desku v elektrických verzích modelů EQS a EQE.
Nejnovější generace dotykových obrazovek v automobilech umožňuje zobrazování ultravysoké kvality grafiky a interaktivitu srovnatelnou s úrovní videoher. Co je pro výrobce automobilů důležité, také snižují potřebu fyzických tlačítek, která jsou nákladná na výrobu a přidávají váhu a složitost do výrobního procesu.
Někteří výrobci elektrických automobilů, zejména Tesla, již odstranili většinu fyzických tlačítek z interiéru svých vozidel. Ale stále existují důkazy naznačující, že spotřebitelé stále preferují fyzické redundantní ovládací prvky pro často používané funkce, namísto procházení menu na obrazovce. Výrobci automobilů věří, že hlasové ovládání a umělá inteligence sníží potřebu dotykových obrazovek a fyzických tlačítek v blízké budoucnosti. Je třeba poznamenat, že navigace tímto změnou má vážné důsledky pro dodavatele obou typů rozhraní.
Prostější řídicí systémy elektrických pohonů urychlí vývoj vozidel na úrovni 4 a 5 autonomie.
To také umožní designérům zásadní transformaci interiérů těchto vozidel, včetně:
- Úplné změny uspořádání sedadel, které zůstávají stejné více než sto let;
- Instalace více a/nebo větších obrazovek pro informace a zábavu uvnitř vozidla;
- Vytvoření složitějších světelných displejů; a
- Přehodnocení volantu.
Avšak do doby, než budou vozidla dosahovat úrovně autonomie 4 a 5, musí interiér vozidla uchovat určitý stupeň znalosti pro účely kolizních testů a uživatelského rozhraní.
Například design Tesla volantu, který byl představen v roce 2022 ve vozidle Model S, se setkal s míšenými reakcemi, zejména mezi zkušenými řidiči, kteří si všimli, že je obtížnější používat než tradiční volant. Nicméně, design volantu umožňuje, aby se snadno schoval v palubní desce, když není potřeba v autonomním vozidle. Audi, Honda a Toyota také experimentují s tímto konceptem.
Snížení hmotnosti
Obrácenou stránkou výkonu balení pohonu je skutečnost, že baterie jsou těžké, co znamená, že vozidla BEV váží mnohem více než vozidla s benzínovým motorem podobné velikosti. Ačkoliv jsou elektrické motory mnohem účinnější než spalovací motory, tento dodatečný hmotnostní faktor má přímý vliv na dojezd vozidla. Jak ovšem snížit hmotnost na jiných místech?
Sedadla, která jsou dnes jednou z nejhmotnějších nemechanických součástí vozidla, se zdají být zřejmým cílem úspory hmotnosti. Avšak toto může být v rozporu s preferencemi spotřebitelů a celkovou výkonností vozidla. Spotřebitelé vyjadřují přání mít mnoho funkcí, které jsou nyní zabudovány do většiny luxusních sedadel automobilů – jako je elektrické nastavení, masáž a klimatizace. Nicméně, všechny tyto prvky přidávají značnou hmotnost.
Ale sedadla s vestavěným topením a ventilací snižují zátěž klimatizačního systému v vozidlech BEV – vyhřívaná sedadla potřebují dokonce až 12krát méně energie než vyhřívání celé kabiny. To je další oblast, ve které se dodavatelé ocitají před výzvou vytváření lehčích sedadel pro vozidla BEV, když očekávání spotřebitelů mohou být v rozporu s inženýrstvím a designovými trendy výrobců automobilů.
Stálým trendem na trhu jsou také prosklení střechy, které je pravděpodobně ještě oblíbenější u vozidel BEV. Tesla od roku 2016 nabízí stálé skleněné střechy jako volitelnou výbavu ve vozidlech modelu S a nyní má standardní stálou skleněnou střechu ve všech svých modelech. Ford Mustang Mach-E je dalším vozidlem BEV s pevnou skleněnou střechou.
Ale sklo je těžší než ocel – alespoň zatím. V roce 2023 Tesla představila novou skleněnou střechu, která váží méně než originál, propouští pětkrát více světla, a zároveň poskytuje stejnou úroveň ochrany proti UV záření. Zákazníci si oblíbili prostorná interiéry, které pevné skleněné střechy poskytují, a výzkum ukazuje, že poptávka po tomto prvcich se bude téměř zdvojnásobovat během následujících pěti let. Pro výrobce automobilů znamenají pevné skleněné střechy snížení jak složitosti, tak nákladů ve srovnání s obyčejnými stahovacími střechami.
Stejně tak se stane lehčími také další komponenty interiéru, jako jsou dveřní panely. Materiály jako tkaniny a veganská kůže nabídnou lehčí alternativy ke kůži živočišného původu a posílí rostoucí preference spotřebitelů pro ekologické a udržitelné materiály v interiéru.
Stálým trendem na trhu jsou také pevné skleněné střechy, které jsou pravděpodobně ještě oblibenější u vozidel BEV. Tesla od roku 2016 nabízí pevné skleněné střechy jako volitelné vybavení ve vozidlech modelu S a nyní má stálou skleněnou střechu jako standardní ve všech svých modelech. Ford Mustang Mach-E je dalším BEV s pevnou skleněnou střechou.
Mazda, která začala jako výrobce korálku v roce 1920, stále používá korek jako povrchový materiál ve svém modelu MX-30. Kůže z jablka, která je vyráběna z odpadů ze zpracování jablek, slouží jako povrchový materiál ve vozech RAM 1500 pick-up s elektromotorem.
Veganské a recyklované materiály jsou však stále ve fázi vývoje, což znamená, že musí projít přísnými testy, aby zajistily jejich stálost po dobu životnosti vozidla. S průměrným věkem vozidel na silnicích v USA ve výši 12,5 let musí veganské produkty být schopny vydržet náročné a dlouhodobé podmínky používání.
Pohon elektrických vozidel (BEV) vybaví i masová elektrická vozidla výkonnostními a elegantními úrovněmi, které byly dříve vyhrazeny pro luxusní modely. Při tomto snažení o vytvoření pocitu exkluzivnosti budou inovativní design interiéru a funkcionalita hrát klíčovou roli při vnímání hodnoty a prestiže značky.
[ad_2]
Původní Text