Po Grand Prix Itálie, 14. závodu Formule 1, měl Lance Stroll náskok 123 bodů před svým týmovým kolegou Fernandem Alonsem.
Ve stejný víkend Aston Martin klesl na čtvrté místo v konstruktérském šampionátu, ustoupil týmu Ferrari. Bez Strolla, který získal pouze 47 bodů, by tým stále držel tuto pozici.
Tým se pokusil o oživení na Grand Prix Singapuru minulý víkend, ale Stroll vážně havaroval v Q1 a nebyl schopen závodit. Šéf týmu Aston Martin, Mika Krack, řekl, že havárie Strolla ukázala, že je naprosto zapálený pro svůj vůz.
Oba jezdci měli velmi obtížný víkend. Alonso ve chvíli dokonce nazval svůj vůz „neodjetelným“ během závodu. Přestože byl sedmý v kvalifikaci, frustrující neděle ho srazila na 15. místo a poprvé letos nedokázal získat body.
Pokles formy Aston Martinu je částečně způsoben tím, že soupeři, jako například McLaren, stále častěji stojí na stupních vítězů. Ale stále rostoucí rozdíl mezi Strollem a jeho týmovým kolegou vyvolává otázky ohledně jeho výkonů.
Stroll letos získal první místo mezi dvěma vozy Aston Martin pouze jednou. Tehdy měl Alonso zřejmě lepší tempo, ale nepostoupil ho dopředu.
V závodech, ve kterých oba dojeli do cíle, byl Stroll průměrně o 4,5 místa za svým týmovým kolegou. Alonso průměrně získává téměř devět bodů více než jeho týmový partner každý víkend. Zatímco Alonso do posledního víkendu držel třetí místo v hodnocení jezdců, Stroll se ocitá v ohrožení pádu z první desítky.
Reklama | Přidejte se k RaceFans a
Ale šéf týmu Aston Martin, Mika Krack, si myslí, že to neodráží úsilí jezdců. „Neexistuje žádný zásadní rozdíl v jejich výkonech, existuje jasný rozdíl v bodech“, řekl v Monze. „Je důležité odlišit tyto dvě otázky“.
Říká, že jsou okolnosti, které vysvětlují, proč je Stroll tak zjevně poražen Alonsem. „My jako tým analyzujeme sezonu z obou perspektiv, obou jezdců. A my jako tým musíme udělat mnohem, mnohem lepší práci v této části garáže. V závodní strategii, ale měli jsme také problémy s výkonností, které vždy postihly tento vůz. Musíme tedy být o mnoho lepší v tomto ohledu.“
Připomene si příklad Grand Prix Nizozemska, kde se Alonso kvalifikoval o šest míst výše a obsadil druhé místo, zatímco Stroll nedokázal získat body poté, co byl jedním z posledních jezdců, kteří absolvovali první zastávku v boxech.
„Musíme se zpětně podívat na strategii, kterou jsme zvolili v Zandvoortu. Myslím, že Lance měl do té doby silný víkend,“ řekl Krack.
Reklama | Přidejte se k RaceFans a
„Jako tým musíme nést odpovědnost za rozhodnutí, které nebylo dostatečně jednoznačné a zhatilo jeho závod na konci dne. Musíme se zlepšit v obtížných situacích. To mu samozřejmě nepomáhá.“
Aston Martin měl letos „několik problémů po celý rok, které bohužel vždy postihly tento vůz“, dodal Krack.
Podle Kracka není v plánu měnit jezdeckou sestavu na příští rok. „Příští rok budeme mít dobře sestavený pár jezdců“, tvrdí. Tým aktuálně „nepřemýšlí“ o takovém scénáři, že nedostatek bodů Strolla ve srovnání s Alonso by je stál šanci bojovat o druhé místo v konstruktérském šampionátu.
„Myslím, že mezi jezdci je vždy určitý rozdíl, který by se dalo říci, že není normální, ale vyplývá z okolností. Někdy je tam trochu pohybu. Někdy má jeden potíže v jedné zatáčce. Ale obvykle jsou jezdci odlišní v přibližně třech desetinách sekundy.“ – říká Krack.
Mohlo to být pravda na začátku sezony, ale poslední dobou se tato výhoda značně zvětšila. Stroll dokázal snížit svůj odstup od Alonsa pod tři desetiny sekundy pouze ve pěti případech, ale ne od Grand Prix Španělska v červnu. V minulém víkendu byl počtvrté za posledních šest víkendů, když Stroll kvalifikoval o více než půl sekundy za svým týmovým kolegou.
Krack nemá pochybnosti o angažovanosti Strolla. „Během posledních týdnů jsme viděli velmi usilovného jezdce, který se snaží analyzovat každý nejmenší detail, ve kterém se může zlepšit. Pracuje na simulátoru, hodně jezdí, takže není nic, co by nasvědčovalo tomu opaku“.
Reklama | Přidejte se k RaceFans a
Také tvrdí, že nevěří, že existuje „nějaká zvláštní vlastnost“ vozu, „která by pro něj měla být odlišná od Fernanda“ a proto přispívá ke ztrátě tempa. Krack se domnívá, že výkony Strolla ve voze „mohou být stejné“ jako Alonso, a uvádí poslední dva roky jako podporu svého stanoviska.
V roce 2021 a 2022 byl Stroll týmovým kolegou čtyřnásobného mistra světa Sebastiana Vettela. V prvním roce spolujízdy měli místo od sebe lišící se o jednu pozici v hodnocení, přičemž Stroll získal 79% bodů, které byl Vettel schopen získat, ale loni Vettel získal více než dvojnásobek bodů než jeho týmový kolega.
„Měli jsme veškeré tyto diskuse, když Sebastian přišel do týmu a myslím si, že to šlo docela dobře“ – řekl Krack. „A není důvod, proč by to nemohlo zůstat stejné.
„Měli jsme čtyřnásobného mistra světa. Ale na to se nepodíváme tak, jako vy, z hlediska toho, kdo kolikrát získal mistrovský titul. Přinesli jsme takového jezdce, abychom jako tým mohli udělat další kroky vpřed. A myslím si, že se všichni učíme díky přítomnosti [dvounásobného mistra] Fernanda, stejně jako Lance. V tomto ohledu je to normální. A musíme se také učit z tohoto zkušenosti, a to je něco, co děláme. Na straně jezdců i na straně týmu“.
Trest za chybu při vjezdu na pit stop a poté pomalá výměna pneumatik minulý víkend zabránily Alonsovi zvýšit svůj náskok nad Strollem nad stávajících 123 bodů. Větší rozdíly v bodech mezi týmovými partnery se obvykle objevují, když jeden jezdec bojuje o titul, jako je tomu u Maxe Verstappena a Sergia Pereze, kteří jsou aktuálně odděleni 151 body.
Realisticky vzato, Stroll pravděpodobně zůstane v týmu, dokud sám nechce odejít, protože jeho otec je majitelem tohoto týmu. Ale čím větší je bodový rozdíl, tím těžší bude ho vysvětlit.
Reklama | Přidejte se k RaceFans a
Porovnání, která neodrážejí skutečnost, byla vynechána. Kladná hodnota: Stroll byl rychlejší; Záporná hodnota: Alonso byl rychlejší
Zajišťujeme zprávy o F1 z první ruky
RaceFans se snaží přinášet svým čtenářům zprávy přímo od klíčových hráčů Formule 1. Děláme to částečně díky štědré podpoře našich RaceFans příznivců.
Přispíváním částkou 1 libra měsíčně nebo 12 liber ročně (nebo ekvivalentem v jiných měnách) můžete pomoci pokrýt náklady spojené s výrobou nezávislého žurnalistiky: cestování, psaní, vytváření, hostování, komunikaci a rozvoji.
Naši čtenáři nás s hrdostí podporují již více než 10 let. Pokud si užíváte naší nezávislé zpravodajské činnosti, zvažte připojení k RaceFans Supporter ještě dnes. Jako bonus mohou všichni naši příznivci také prohlížet stránku bez reklam. Zaregistrujte se nebo se dozvězte více pomocí odkazů níže:
Sezóna F1 2023
Prohlédněte si všechny články ze sezóny F1 2023