Gasly byl požádán, aby ustoupil a umožnil svému týmovému kolegovi Oconovi dosáhnout devátého místa na posledním kole v Suzuce, což mu bylo dříve slíbeno od týmu.
V tomto okamžiku závodu měl Gasly čerstvé pneumatiky a Alpine si myslelo, že pokud Ocon nechá Gaslyho projít, bude mít šanci přiblížit se Aston Martinu Fernandu Alonsovi, který byl před nimi na trati.
Když se ukázalo, že Gasly se nezbližuje dostatečně k Alonsovi, byl vydán rozkaz, aby se pozice obrátila.
Ale Gasly nebyl spokojen s tímto pozdním žádostí o výměnu, když si myslel, že situace nebyla dříve projednána a považoval to za nespravedlivé, protože byl na rychlejší strategii.
Také řekl, že nerozumí, proč musel tým udělat takové rozhodnutí, když jim to nepřineslo žádné pozice.
„Pro tým je desáté a deváté místo, nebo deváté a desáté, stejné, ale určitě jsem o tom nevěděl“ – řekl. „To není něco, co skutečně chápu, protože jsem byl v úspěšném autě, takže o tomto si promluvíme.“
Ale Famin, který vede Alpine od odchodu předchozího šéfa týmu Otmar’a Szafnauera po Grand Prix Belgie, řekl, že není důvod, proč by kdokoli měl být znepokojen tím, co se stalo, protože minimalizoval řeči o napětí v týmu.
„Nemáme žádné problémy mezi jezdci“ – vysvětlil Famin. „Myslím, že [to vyplývá z toho], že všichni bojují o co nejlepší výsledek, což je normální a tak jim bylo přikázáno. Ale jsou také přikázáni ke dosažení nejlepšího výsledku týmu.
„Samozřejmě během závodu mohou vzniknout určité deklarace, které jsou trochu příliš silné, ale nemám žádné pochybnosti o tom, že jezdci jsou na stejné lince.“
Esteban Ocon, Alpine A523, Pierre Gasly, Alpine A523
Fotograf: Andy Hone / Motorsport Images
„Abychom dosáhli nejlepšího týmového výsledku, zanechali jsme Pierrea před Estebanem, aby měl šanci, i když malou, dojet Fernanda. To bylo nemožné, takže výměna je zcela normální“.
Famin si promluvil s Gaslym o situaci po Grand Prix Japonska a naznačil, že Alpine musí objasnit, zda byla komunikace s Francouzem během závodu lepší.
„To je bod, který musíme zkontrolovat, abychom byli zcela transparentní“ – řekl, když byl dotázán, zda byly instrukce pro Gaslyho jasné.
„Nevím, kdy to bylo řečeno a to je bod, který musíme objasnit. Někdy máme problémy s komunikací, protože linka [rádiový signál] není tak dobrá.
„Někdy si inženýr myslí, že je jasný, když něco říká, ale je možné, že řidič to nezaregistruje, protože je zaměřen na něco jiného.
„Musíme zkontrolovat, jestli řidič správně přijal informace. Ale každopádně byl manévr proveden ve prospěch týmu a nemám žádné pochybnosti, že oba jezdci s tím souhlasí.
„Pokud budeme muset udělat něco trochu jinak opačným směrem v dalších závodech, udělají to. Vědí o tom a není žádné napětí. Je to prostě součást závodu.“
Na otázku, zda byla překvapena a zklamána tím, že Gasly veřejně vyjádřil své frustrace místo toho, aby se věnoval věcem za zavřenými dveřmi, Famin řekl: „Ne víc než ostatní tým. Jsou bojovníci, hned po závodu jsou zklamaní, je to normální.
„Můžeme onanovat hodiny o tom, jak to udělal. Ale jsem přesvědčen, že je to epifenomén [byt].“