Nejdynamičtější automobily, které kdy projely slavným Zeleným peklem – Nürburgringem. Zde jsou nejrychlejší časy okruhů automobilů na této trati.
Aby být rychlým na Nürburgringu, musí mít automobil všechno. Nejlepší zavěšení, přilnavé pneumatiky, výkonný motor – to vše musí být přítomno. Proto na této krátkém seznamu najdete pouze vozy s nejvyšším výkonem.
Existuje mnoho důvodů, proč je Nürburgring neobvyklou závodní tratí. Samozřejmě je to spojeno s její obrovskou délkou, což znamená, že v jednom okruhu můžete zažít čtyři roční období. Navíc je to nesmírně složitá trať, která vyžaduje roky učení, aby bylo možné zvládnout každý zatáčku, stoupání a klesání. Skuteční mistři trati znají každý detail každé zatáčky, ale tato znalost se nezískává přes noc.
Mohu jezdit na Nürburgringu?
Ale co je možná nejvíce pozoruhodné, s ohledem na to, že trať byla navržena jako úžasné závodní místo, je skutečnost, že není nejlépe známá díky svým soutěžím. Samozřejmě, na trati se koná bohatý kalendář událostí, od závodů cestovních automobilů po každoroční 24hodinový závod a další, ale pro obyčejného člověka na ulici je Nürburgring veřejnou silnicí. Je to poměrně exkluzivní silnice vedoucí pouze jedním směrem, ale to, co opravdu inspiruje lidi, je „touristenfahrten“.
To, že můžete přijet na trať autem, které se vám líbí, zaplatit pár eur (a dnes už mnohem více…) a jet tak rychle, jak jen dokážete kolem ikonické a uznávané trati – to je to, co lidi motivuje. Dalším faktem je, že trať má strašidelnou pověst drtících aut v nesprávných rukou. A také existují mýty, drby a polopravdy o tom, jak velké mohou být náklady, pokud něco selže. To je důvod, proč lidé, kteří se snaží stát se mistry Nürburgringu, si užívají zvláštního respektu. Protože známkou skutečného hrdiny Nürburgringu je čas okruhu. Jsou to čísla, která značí jedno horké kolo na trati. A jak se nyní dozvíme, tato čísla jsou společností opravdu úctyhodných automobilů…
Nejrychlejší časy okruhů automobilů na Nürburgringu
Honda Civic Type R FL5
Čas okruhu: 7:44:80 (2023)
Mezi auty, o kterých se brzy budeme bavit, možná sedm minut a čtyřicet čtyři sekund nezní jako něco neuvěřitelného. Ale to není nějaký vzácný a vysokonapěťový hypercar, na který nyní hledíme, ani to není plnohodnotný závodní vůz. Je to Honda Civic, každodenní auto, které bylo navrženo tak, aby mělo dostatek místa na výlety a rodinné dovolené a zabudovanou spolehlivost pro cesty nebo rychlý skok do Tesca. A když Honda představila nejnovější generaci modelu Civic Type R, označovanou jako FL5, a vyslala ho do pohoří Eifel, výsledky byly ohromující.
Ve skutečnosti ve společnosti Néstor Girolami model FL5 rychle získal rekord pro automobily typu hot hatch s předním pohonem, připojuje se tak k rostoucímu seznamu rekordů okruhů stanovených na různých jiných tratích po celém světě. A pamatujte si: aby se udržel tento rekord, musí být automobil v podstatě identický s tím, který můžete najít v autopůjčovně. Ano, navlékli na něj pneumatiky Michelin Cup 2, ale váš přátelský dealér Honda vám je rád nasadí i na váš Civic, když pěkně poprosíte. A pak se můžete hrdě chlubit tím, že jste mezi rekordmany Nürburgringu.
Porsche 911 Dakar
Čas okruhu: 7:39:40 (2023)
To, co činí tento čas tak ohromujícím, je skutečnost, že se to vše nestalo na trati ve tradičním smyslu. Je to nejrychlejší kolo, které zahrnuje použití trávy!
Všichni jsme viděli videa s neúspěšnými pokusy na trati, kdy lidé na zatáčkách zajedou na trávu a skončí s opravdu nepříjemnou zkušeností. Všichni jsme zmeškali zatáčku ve videohře a skončili nesmyslně v smyku. Ale opravdu skvělá věc je, že Porsche 911 Dakar úmyslně zkracuje zatáčky a rychle jezdí mimo asfaltovou plochu. Pojem „hranice tratě“ úplně vyletěl oknem.
Řidič Christian Gebhardt plynule přechází z asfaltu na vegetaci, neztrácí na tempu, aby ukázal, jak úžasné je nové Porsche 911 Dakar. Vykonání rychlého okruhu Nürburgringu je obtížné… ale udělat rychlý okruh schválně dělajíc něco špatného a nerozbít se? No, to je opravdu hrdinské.
Lamborghini Aventador SVJ
Čas okruhu: 6:44.97 (2018)
Je to nesmírně příjemné vidět Lamborghini na této seznamu. Samozřejmě, název této společnosti je synonymem kultovních superautomobilů od doby premiéry modelu Miura, ale vždy tu byli skeptici, kteří tvrdili, že obrovské množství mechanických koní a italská divadelnost nemůžou nahradit ovladatelnost a obratnost. No, Aventador SVJ má obojí.
Díky svému 760 koňským silám z plačícího V12 motoru, inteligentní aerodynamice zvyšující přítlak o 40 % oproti standardnímu modelu Aventador SV a neochvějnému továrnímu jezdci Marcu Mapellimu za volantem, dosáhlo velké Lambo čas okruhu 6:44 v roce 2018. Samozřejmě, je to o sekundu a trochu méně než Mercedes Black Series, a byla doba, kdy takový rozdíl v čase mohl vyvolávat překvapení. Ale nelze se hádat s výsledky a oba vozy jsou naprosto odlišné bytosti. Chcete-li dramata, chcete Lamborghini – a to je jeden z nejvíce dramatičtích automobilů.
Mercedes-AMG GT Black Series
Čas okruhu: 6:43.616 (2020)
Jak definovat „výrobní automobil“? Technicky vzato, Mercedes-AMG One má rekord, ale je těžké prostě přijít do místního prodejce a najít jej. Stejně tak, oficiální druhé místo drží Porsche 911 GT2 RS, ale ten byl vybaven volitelnými úpravami od Manthey Racing, takže to se počítá? To lze interpretovat různě, ale nelze popřít, že třetí místo je vítězstvím pro mnoho: Mercedes-AMG GT Black Series.
Úžasný automobil s motorem V8 s plochým klikovým hřídelem a dvojitým přeplňováním o výkonu 720 koní, který dosahuje maximálního výkonu při vrčení 7200 ot./min; je to všechno z uhlíkových vláken a má hodně přítlaku a rozbil trať v Nürburgring v ohromujícím čase 6:43:616 – téměř stejný čas jako McLaren P1 XP1 LM, a přitom je schopný vzít plnou sadu zavazadel, pokud je to zapotřebí. Naprosto šílené.
McLaren P1 XP1 LM Prototype
Čas okruhu: 6:43.22 (2017)
McLaren P1 sám o sobě je děsivou věcí, a prototyp XP1 LM zvedl úroveň emocí na zcela jiný level. To vše díky adrenalinovým fanouškům v Lanzante Motorsport, kteří – poté, co byla produkce modelu P1 ukončena – zadali oddělení Bespoke McLaren Special Operations, aby postavilo dalších šest modelů P1 GTR, které Lanzante mohl přeměnit na silniční verze LM. Šestý automobil z tohoto dodatečného série se stal prototypem XP1 LM, který zůstal jako testovací a vývojové vozidlo s rozvíjejícím se seznamem úprav.
V roce 2016, vybavený obrovskou aerodynamikou, Lexanovými okny, lehkými chladiči a výfukovým systémem z inconelu a titánu (a zbavený systému zvedání vozidla a různých dalších úprav redukujících hmotnost), stanovil nejrychlejší čas na trati Goodwood Festival of Speed pro silniční automobil, řízený Kennym Bräckem. V dalším roce jel na Nürburgring, znovu s Bräckem za volantem, a odečetl celé čtyři vteřiny od času běžného modelu P1 GTR. Byl také na silničních pneumatikách a XP1 LM se na stejných pneumatikách vrátil do Velké Británie. Ve skutečnosti jedinou věcí, která mu bránila v legální jízdě na trati, byl nedostatek přední registrační značky!
Mercedes-AMG One
Čas okruhu: 6:35.183 (2022)
Na tento výsledek jsme čekali. Když Mercedes-Benz oznámil, že bude vyrábět silniční hypercar s opravdovým motorem Formule 1, všichni byli velmi nadšení. Koncept z roku 2017 nás všechny rozechvěl. Ale pak se ukázalo, že stavba spolehlivého silničního vozu s motorem F1 je skutečně obtížná, protože jsou navrženy pro věci jako nákupy nebo stát v dopravní zácpě. Ale nakonec se to podařilo a když Mercedes-AMG One konečně přijel na Nordschleife v roce 2022, očekávání byla vysoká.
A nezklamal. Řidičem byl Maro Engel ze série DTM a jeho bleskové tempo snížilo rekordní čas okruhu pro sériové auto o plných osm sekund – stojí za zmínku, že podmínky byly daleko od ideálních a musel řídit hybridní systém během okruhu, aby nedojel s prázdným akumulátorem na poslední rovince. Takže můžeme považovat čas 6:35 za výchozí bod pro model One, s ještě lepšími výsledky v budoucnosti…
Porsche 956 Stefana Bellofa
Čas okruhu: 6:11.13 (1983)
To je to. Legenda, hrdina, nadčasová klasika. Možná už není nejrychlejším okruhem Nürburgringu, ale toto kolo vždy bude vyřčeno ve vznešeném tónu zkušenými jezdci, kteří už viděli pár věcí.
Pevně se držící volantu svého Porsche 956 vyrážel 25letý Stefan Bellof na kvalifikační kolo na Nürburgring 1000 km v květnu 1983 a jen těžko tušil, že příštích šest minut a jedenáct sekund ho promění v domácí jméno pro motoristické fanoušky na desetiletí. Změna trati ještě více pomohla, když prototypy ze závodu Le Mans přestaly soutěžit na Nordschleife a trať GP byla zahrnuta do okruhu, což znamenalo, že Bellofovo rekordní kolo přežilo ohromujících pětadvacet let. Je jen škoda, že nikdo nepřišel na nápad natočit celou tu událost.
Volkswagen ID.R
Čas okruhu: 6:05.336 (2019)
Zelené peklo rozechvívající se na vlnách voltů zažívalo v roce 2019 nový východ úspěchů. Vznešený Volkswagen ID.R vypadal jako nějaký druh kluzkého obojživelníka, právě dorazil z deštných pralesů, aby ukázal těmto spalujícím se fosilním palivům jinou cestu.
A tento supersmyslný VW opravdu ukázal, co umí. Zní to jako ventilátor chlazení laptopu běžícího na plné obrátky, automobil měl motor o výkonu 670 koní a baterii s kapacitou 44 kWh, kterou získal z vozidla Formule E a probleskl Nürburgringem rychleji, než většina pozorovatelů mohla sledovat očima. Průměrná rychlost podél zvlněné tratě byla 128 mph, a jeho ostřená aerodynamika a nebojácný pilot (Romain Dumas) zajistili čas okruhu, který se zapsal do historie. Opravdu dal starým motoristickým matadorům něco k přemýšlení.
Porsche 919 Hybrid Evo
Čas okruhu: 5:19.546 (2018)
To je opravdu ohromující výsledek. Při sledování videa se zdá, že je přehráváno v rychlém tempu, je skutečně těžké uvěřit, že je to skutečné. Jak může stroj podvést fyzikální zákony tak, jak může řidič tak rychle a efektivně reagovat? Čas 5:19 modelu 919 bude nepochybně vedle pyramid a stropu Sixtinské kaple zapamatován budoucími generacemi, výjimečnými lidskými výtvory a podnikáním, které již jistě nikdy nebude zopakováno.
Stalo se to všechno, protože Porsche, chtějící využít své novoobjevené možnosti, zahodilo předpisy a postavilo neomezený, rekordní model 919 Hybrid. Ano, je to pravda, v britské FIA změnili pravidla uprostřed hry a Porsche na to odpovědělo silným úderem. Pětinásobný vítěz 24hodinového závodu Le Mans, pětinásobný držitel mistrovského titulu, Porsche potvrdilo své jméno jako nepřekonatelný mistr ve třídě LMP1.
Podle slov Tonyho Quinnella…
Když se zeptáme Tonyho, zda existuje něco, co by ještě chtěl dosáhnout na Nürburgringu, jeho odpověď je jednoduchá: „Ne“. Málokteré věci ho překvapují, ale to, že v 57 letech stále drží rekord, je jednou z mála. Nyní, když se vrací určitá normálnost, říká nám, že se nechce vracet na trať. „Nemám v plánu se vracet na Nürburgring, protože tam není nic, co by bylo třeba udělat. Dosáhli jsme skvělých výsledků a nikdy jsem nebyl na této trati zvlášť sentimentální“.
Samozřejmě, vždy je možnost, že rekord přestane být „nejlepším časem okruhu Nürburgring“ a stane se „nejlepším časem okruhu Nürburgring do té doby“. Ale zda to zničí Tonyho sen? Jemně nám boxuje do ruky. „Budu zklamán, když někdo překoná můj rekord? Vůbec mě to nezajímá. Všechno má svůj čas. Udělali jsme to, co jsme chtěli udělat, a teď je vše v rukou někoho jiného. Pokud někdo překoná ten rekord, bude to skutečně ohromující úspěch a měli by si to užívat po celý život „.
Tyto slova znějí jako něco z knihy, ale mají to, co se děje, když někdo dosáhne toho, o čem ostatní mohou pouze snít. Dokonce i Tony nemohl předvídat, že se stane takovou velkou legendou na Nürburgringu – ale pro nás se to zdá přirozené.