Dacia je ve formě, s rekordními prodeji a nadcházejícím příchodem zcela nové verze své ikony značky, Dusteru. A nyní společnost plánuje otřást britským trhem s elektromobily s čerstvou verzí své levné nulové emise městského vozu: Dacia Spring, který by potenciálně mohl stát méně než 16 000 liber.
Model sám byl k dispozici v kontinentální Evropě od roku 2021 a loni dosáhl svých nejlepších prodejů, když se prodalo celkem více než 140 000 kusů od uvedení na trh. Britští zákazníci však byli dosud této ultra cenově dostupné vstupní úrovni upíráni, protože Dacia upřednostnila počkat, dokud nebyla provedena rozsáhlá středověká obnova.
Změny jsou určitě víc než běžný facelift, zbývá pouze střešní panel z původního modelu. Spring byl zveleben novým vzhledem, kompletně s přepracovaným předním koncem, který ho zařazuje mezi nejnovější Duster. Kromě toho je k dispozici další plastový karoserický obklad, který lze pokrýt snadno vyměnitelnými samolepkami, aby se automobil udržoval v čerstvém stavu po oděrkách a poškrábání v autě. Jsou k dispozici také nové odstíny barvy, včetně nejnovějšího khaki odstínu Beige Safari od Dacie (viditelného na přepracovaném Sandero) a cihlově červené barvy vozidla na těchto obrázcích.
Základní základy se však nezměnily, Spring zůstává městským automobilem, s celkovou délkou podstandardního subsupermini 3,72 metru – jen o centimetr nebo tak déle než Hyundai i10. Dacia tvrdí, že tyto kompaktní rozměry znamenají, že Spring může vystačit s relativně malou baterií (jen 26,8 kWh) a použít následnou hmotnost menší než jedna tuna k poskytnutí více než 130 mil nájezdu.
Pohonné jednotky se možná mění nejméně ze všeho, Spring si ponechává stejnou volbu motorů 44 koní a 64 koní jako dříve. Mezi tyto nastavení můžete vybírat v provedení Expression, vstupní bod, zatímco nejlepší Extreme nabízí pouze výkonnější verzi.
Upgrady uvnitř Spring jsou stejně rozsáhlé jako úpravy exteriéru. Na všech verzích je k dispozici zcela nová architektura palubní desky, doplněná o sedmipalcový digitální přístrojový panel. Modely Expression si musí vystačit s držákem smartphonu místo centrálního infotainmentového displeje – typická funkce Dacie – ale Extreme (očekává se, že tvoří více než šest ze 10 prodaných Springů ve Velké Británii) dostane 10palcový dotykový displej s aktualizacemi po vzduchu a živou navigací, plus připojení telefonu Android a Apple.
Materiály také dostávají upgrade, s vyššími třídami tkanin na sedadlech, strukturovanějšími plasty na vložkách dveří a blesky bílého plastu, které pomáhají zvednout prostor kolem voliče rychlostníku. Poté, co jsme byli vedeni kolem auta v pařížském studiu, navrhujeme, že nový Spring působí více v souladu s vyhlídkami a materiály Sandero než nezpochybnitelně lacino působící původní. Dokonce i řízení, které nyní upravuje výšku (ale ne dosah), se vzešlo z nového Dusteru. Řidičské sedadlo však stále nemá možnost nastavení výšky.
Nový Spring také dostává YouClip, inovativní příslušenství od Dacie. Společnost bude prodávat položky jako držáky na poháry, svítilnu a malý batoh, které lze pak připevnit k libovolným třem bodům umístěným na palubní desce a dolním středovém panelu.
Držení stejné platformy znamená, že zadní prostor zůstane nadále výsadou, ale kufr je spíše podobný supermini než městskému autu, s kapacitou 308 litrů s rozloženými zadními sedadly. Může se rozšířit na 1 004 litrů s jejich složením. Nicméně nejsou k dispozici boční háky a při nakládání se přes ně zvedá podstatné límec. Dacia nabídne uživatelsky opravitelný „frunk“ jako příslušenství, potenciálně uvolní až dalších 30 litrů prostoru, který by mohl být využit pro skladování kabelů – což je užitečné, protože nabíjecí konektor je uprostřed nosu vozu.
Když mluvíme o dobíjení, Spring lze doplnit z 20 procent za 11 hodin, pokud je připojen k domácímu tříkolíku, zatímco 7kW wallbox zabere přibližně čtyři hodiny. DC nabíjení bude nabízeno jako volitelné; funguje až do 30 kW, což umožní automobilu dostat se z 20 na 80 procent za 45 minut. Automobil také podporuje technologii vozidlo-k-nákladu; dodaný adaptér (pouze v extrémních verzích) vám umožní připojit běžný tříkolík a napájet položky jako je elektrický gril, konvice nebo lampa.
Verze s označením Expression přináší klimatizaci, 14 nebo 15palcová kola (v závislosti na specifikaci motoru), elektrická přední okna, zadní parkovací senzory, omezovač rychlosti a tempomat. Extreme nabízí ta 15palcová kola, ale přidává elektrické nastavení zrcátků, elektrická zadní okna, dvojici USB-C portů na spodním panelu středové konzole a měděné ozdoby uvnitř kabiny.
Dacia také oznámila nákladní verzi Spring s dvěma sedadly, s nákladovým prostorem 1 085 litrů. Britská divize však stále rozhoduje, zda ho zde prodat či nikoliv.
Pro cestující verzi zatím neexistuje pevné slovo ohledně ceny. Ale první očekávání, že základní částka kolem 18 000 liber je údajně pesimistická, a Spring by mohl stát dokonce méně než 16 000 liber – méně než polovina ceny vozu Vauxhall Corsa Electric a o 5 000 liber pod základní hodnotou nadcházejícího e-C3 od Citroënu – když přistane v autobazarech ve Velké Británii v květnu. Na tvrdá čísla nebudeme muset čekat dlouho, protože Dacia již uvedla, že ceny oznámí a začne přijímat předobjednávky 12. března. První vozy by se měly dostat do rukou britských zákazníků na podzim.
Rozhovor s Davidem Durrandem, designérem Dacia
Dotaz: Jedná se o zjevně významnější facelift než obvykle. Bavily vás možnosti, které vám to dalo?
O: Ano, bylo zde více, co jsme mohli udělat, ale to také přineslo výzvy. Existují mnohé věci, na které jsme se dívali, kde udělání by nás odvedlo od filozofie Dacie. Museli jsme zůstat věrní tomu, ale myslím, že jsme to udělali.
Dotaz: Můžete uvést příklad?
O: Rozhodli jsme se umístit grafiku do C-sloupku. Do desky jsme tuto výseč pro razení vrazili sami, ale pak jsme tam místo plastové části použili samolepku. To by zavedlo do výrobního procesu větší složitost, s úchyty a podobně. Nyní máme stejný efekt, ale mnohem nákladově efektivnější.
Dotaz: Mohl byste vysvětlit grafiku na přední a zadní části vozu?
A: Je to jenom abstrakce. Z dálky se na to díváte a myslíte si, že by to mohlo být pohledem shora dolů na město, možná mapa. Ve skutečnosti je to však jen grafika, kterou jsme vymysleli, která ukazuje městské prostředí, aniž by byla konkrétní. Důležitou věcí je, že protože jsou to také samolepky, jsou snadno nahraditelné. Místo toho, aby bylo nutné vyměnit plastový nárazník, pokud v autě získáte oděrek, můžete koupit samolepku a máte něco, co vypadá jako nové.
Klikněte zde pro náš seznam nejlevnějších elektrických vozidel…