Proč nebude vzhled laku na vašem autě, ať už je nový nebo po kompletní renovaci, zůstávat perfektní navždy?
Z mého pohledu je to poměrně běžný omyl: Někdo zaplatí přes 15 tisíc korun za profesionální renovaci laku, pečuje o auto voskem nebo keramickou vrstvou a předpokládá, že výsledek vydrží navždy?
Na druhou stranu jsou lidé (jako má soused), kteří nechápou, proč někdo jiný (tj. já) leští auto každé dva roky, když z jejich pohledu vypadá auto neposkvrněně po více než 10 let. 😀
Problém spočívá v tom, že lak prostě není stále dokonalý. Tento článek obsahuje seznam důvodů, proč je dobré provádět aspoň jednou ročně renovaci laku, alespoň pokud:
- Vidíte i ty nejmenší poškození (které většina lidí nevidí, ani když na ně ukazujete rukou při světle 😀).
- Jste dosti perfekcionista, že vám tyto drobná poškození vadí. 😀
Co tedy postupně poškozuje lak a vede k viditelnému degradování vzhledu, i přes pravidelnou a opatrnou péči o něj?
Čištění
Každé čištění zanechá stopy. Na jedné straně máme automatické myčky, na druhé straně manuální čištění (použití pěny, oplachování, dva kýble, sušení vzduchem a utěrkami). U automatické myčky již jedno čištění může poškodit lak; při důkladném ručním mytí se první stopy objeví pravděpodobně až po několika desítkách čištění.
Většina lidí čistí auto pomocí mezistupně, např. oplachování vodou a dva kýble. Je však třeba mít na paměti, že pokud opláchnete špínu pod tlakem, oplachujete špínu přímo na lak. To vede k dalším poškozením.
Zima
Zima je pro lak extrémně náročná.
- Jízda po dálnici ve sněhu je vlastně jízda v aerozolu plném soli a dalších nečistot.
- Když zaparkujete venku, na autě se shromažďuje sníh. Je třeba ho odebrat před cestou. Pokud je sníh vlhký, musíte ho setřít, a pokud pod ním bude nečistota, vezme ji s sebou a způsobí rýhy. Pokud však necháte sníh spadnout během jízdy, pod tíhou sklouzne dolů z střechy a kapoty a vezme s sebou nečistoty.
Další faktory
Nežijeme ve vakuu, takže během jízdy po dálnici se ve vzduchu objevuje mnoho nečistot, jako je typický prach, brzdový prach, kameny, sůl, štěrk, často vyhozené vozidly před námi. Všechny tyto částice trefí lak na autě, někdy tak silně, že je lze vidět pouhým okem. Pokud jde o větší předměty, úder kamene nemusí vždy způsobit odštípnutí laku, ale i jeho posunutí může zanechat stopy.
Jiné příčiny poškození:
- Lidé, kteří jdou kolem auta a třou se o něho, například zámek na bundě nebo kovová nit ve džínách.
- Během jízdy po místní silnici si nevšimnete keře nebo stromu překračujícího cestu.
- Degradace laku způsobuje postupné vyblednutí a poškození ochranné vrstvy, stejně jako drobné oxidace laku na mikroskopických místech poškození.
- Nemluvil jsem ani o vlivu znečištění ze silničního provozu (létající rez, asfalt) na lesk a vzhled vozidla – i když většinou není nutné lak leštit, stačí důkladné dvojité čištění s odstraněním létající rez a asfaltu.
Existuje mnoho dalších drobných faktorů, které mohou způsobit poškození. Samozřejmě existují také faktory, jako jsou ptáčí výkaly nebo živice ze stromů, které mohou také způsobit významné poškození laku, i když nejsou hlavním cílem tohoto článku.
Shrnutí
Samozřejmě, pokud spadne sníh a dítě nakreslí sněhuláka na kapotě; pokud jedete po posolené dálnici během sněhové bouře; pokud umyjete auto bez předchozího opláchnutí pěnou; lak nebude poškozen natolik, abyste si toho všimli. Ale během jednoho nebo dvou let se tyto situace sčítají.
Pokud budete opatrní, i po dvou letech bude vaše auto pravděpodobně vypadat jako nové přímo ze showroomu, protože lak se postupně a ve velmi malé míře degraduje. Nicméně stále je to natolik viditelné, že si jej budete chtít opět vybrousit (možná jen pomocí finálního přípravku s minimálním poškozením laku), protože rozdíl před a po broušení již bude patrný.