Stavební práce kolem posledního sektoru marinského městského okruhu vedly k tomu, že čtyři charakteristické zatáčky o úhlu 90 stupňů byly nahrazeny delším rovným úsekem, což zmírňuje zátěž zadních pneumatik. To by mohlo otevřít dveře Ferrari v kvalifikaci.
Předpokládaná omezená účinnost systému DRS zpomaluje smazávání ztrát Red Bullu, pokud jeden z jezdců – Max Verstappen nebo Sergio Perez – nedosáhne pole position. RB19 nikdy nebyl příliš dobře přizpůsoben nerovnostem městského okruhu.
Soupěři Red Bullu však nemuseli čekat až do 15. závodního víkendu ze 22, aby ukončili sérii vítězství ve sprintech a Grand Prix, která začala v Abu Zabi v minulém roce. Systém vyrovnávání výkonu (BoP) by byl mnohem vyrovnanější soupeření v Formuli 1, pokud by byl povinný.
Zatímco Red Bull udržuje stoprocentní rekord vítězství a perspektivy, že pravidla zůstanou prakticky nezměněna do roku 2026, naznačují další dvě sezóny dominance týmu z Milton Keynes, otázka BoP ve F1 se znovu objevuje.
V automobilovém sportu a závodech GT jsou prostředky k vyrovnání výkonu používány ke zvýšení vyrovnanosti mezi vozy na trati. Přestavba turbodmychadla by pomohla získat 30 koní ztrát, říká Alpine. Mercedes by mohl vyřešit stížnosti jezdců na nestabilitu zadku, pokud by měl větší volnost umisťování křídel. Williams by mohl počítat s tím, že aerodynamika konkurence bude omezena, aby se snížil deficit přítlaku.
V mistrovství světa dlouhodobé odolnosti (World Endurance Championship) a v GT závodech a v seriálu touringových vozů BoP umožňuje soupeření vozů s předním, středním a zadním motorem, pohonem přední nebo zadní osy, hatchbacky a sedany, stejně jako osmiválcové a šestiválcové motory. To výrobce láká k účasti, protože BMW M4 může soutěžit s Lamborghini Huracan.
V případě F1 by zavedení BoP soustředilo pouze na vytváření vyrovnanějšího soupeření, aby se zvýšila atraktivita show. Soupeření mezi Red Bullem a Ferrari na začátku sezóny 2022 je zdánlivým luxusem. Tři nebo dokonce čtyři týmy bojující o titul ve Formuli 1 by působily jako nadbytečný luxus.
BoP je klíčovým prvkem mistrovství endurance
Foto od: Andy Chan
Ale vzhledem k perspektivě poskytnutí pomoci týmům se žádný z účastníků Formule 1 zdá být zainteresován. Dokonce i v této obchodní době, zdůrazněné popularitou seriálu Netflix „Drive To Survive“, týmy upřednostňují snížení kvality závodění na trati a riziko ztráty diváků za podmínky zachování integrity F1 jako sportovního meritokracie.
Šéf týmu Ferrari Fred Vasseur shrnuje toto prohlášení týkající se návrhu, že FIA a FOM by měly zasáhnout, aby zpomalily Red Bulla. Říká: „Nejsem velkým fanouškem Systému Rovnosti Výsledků nebo jakéhokoli podobného triku. To vůbec není v souladu s DNA Formule 1.“
„Kromě toho, již máme alokaci aerodynamického tunelu, která má určitou rovnováhu, nikoli výsledkovou rovnováhu, ale alokaci rovnováhy, a to stačí.“
Jedním vysvětlením, proč souhlasí Vasseur a další šéfové týmů s jedním stanoviskem, je to, že svět Formule 1 se přiklání k inženýrům. Přestože Mercedes a Red Bull pod vedením Tota Wolffu a Christiana Hornera slaví úspěchy, tito dva jsou spíše výjimkou než pravidlem.
McLaren povýšil Andreu Stellu, Williams si vzal Jamese Vowlese a Aston Martin najal Mika Kracka z DTM. Nový model předpokládá delegování pravomocí inženýrům. Inženýři milují výzvu spočívající v samostatném vyrovnání rozdílu a Systém Rovnosti Výsledků s tímto plně nesouhlasí.
Jak naznačuje Vasseur, nejde pouze o to, že BoP je v F1 zcela cizí pojem. Místo toho neexistuje prostor pro něco tak zřejmého, jako je používání omezovačů výkonu motoru a omezování úspěchu. Již nyní zavedení kostkovnice nákladů a postupné omezení měřítka aerodynamických testů, které omezuje počet jízd v aerodynamickém tunelu a v simulacích CFD, slouží podobným účelům. Pokud ne hned, měly by otevřít cestu k sblížení.
Fernando Alonso, Aston Martin AMR23
Foto od: Zak Mauger / Motorsport Images
Skok Aston Martina vpřed od roku 2022 do roku 2023 a pokroky McLarenu během sezóny ukazují, že pořadí mezi týmy není předem dané. Red Bull se zdá být nedostižný, protože začal éru generování přítlaku pomocí bočního povrchu optimálním uspořádáním a měl na jeho zdokonalení dva roky. Ostatní se snaží dohonit konkurenci a musí alespoň částečně přepracovat svoji architekturu.
Red Bull tvrdí, že model RB19 není místem vzniku revolučních konceptů jako pionýrský Lotus 72 a stane se vzorem návrhu vozů na několik generací. Je to spíše model „trochu všeho“. Hlavní inženýr Paul Monaghan to říká jednoduše: „Slabé stránky tohoto vozu jsou menší než u našich soupeřů. Naše řady kačerů jsou nyní srovnané.“
Tým je také překvapený, že konkurenční týmy, v tomto případě McLaren, tak dlouho nezkoušely napodobovat jejich efekt DRS – dosažený kombinací nízkých odporů zadního křídla s vysokým nosným zadním křídlem.
To odráží skutečnost, že devět týmů udělalo chybu a umožnilo současné úspěchy Red Bullu. Zbývající část startovního pole se například nesnaží vyvinout svou verzi revolučního dvojitého difuzoru, inspirujícího první závody sezóny 2009. Red Bull začal používat účinky přítlaku jako svou přednost a stále se drží v čele prostřednictvím neustálého zdokonalování.
Obavy vycházejí z toho, že po přežití nejhorších následků pokuty 10% za překročení nákladového limitu na rok 2021, Red Bull bude stále vyvíjet svou koncepci a bude zůstávat na vítězné trati sotva výzvědem. Ale takovou situaci si zbytek pole přeje. Laissez-faire, nikoli BoP.
Stella říká: „Nechceme žádnou pomoc. Chceme rozdíl vyrovnat sami. A máme to rádi. O to nám jde v dalších letech.”