„Mohl bys mi prosím vysvětlit rozdíl mezi ochranami laku a jaké jsou jejich druhy? Například: Jaký je rozdíl mezi syntetickým voskem a těsnidlem? Bylo by dobré mít popsané všechny druhy ochrany, od vosku po keramické povlaky, od nejméně trvanlivých po nejtrvanlivější, a také rozdíly mezi nimi. Myslím na ochranu na zimu a rád bych měl nějaký přehled.“
Takový článek zde ještě není, ale chápu, že to může být matoucí pro začátečníky. Podívejme se tedy na všechny způsoby ochrany vozidla – vezměte to jako průvodce pro všechny dostupné ochrany pro začátečníky.
Ochrany jsou uspořádány od nejméně trvalých po nejsilnější. Rád bych však zdůraznil, že pro dosažení nejlepšího vizuálního efektu je vhodné před aplikací ochrany provést přípravu (mytí, dekontaminace, leštění/příprava na voskování), protože i ta nejdražší ochrana nedá úžasný efekt na špatně připraveném povrchu. Bylo to již diskutováno na začátku článku o voskování. I když cílem není pouze lesklý vzhled, trvanlivost špatně aplikované ochrany bude kratší.
Co je „ochrana laku“?
Když mluvíme o ochraně laku, obecně máme na mysli nějaký produkt, který chrání samotný lak před škodlivými vlivy (UV záření, sůl, v některých případech dokonce i jemnou ochranu proti mechanickému poškození laku). Toto také slouží k oddálení znečištění vozidla, usnadnění jeho pravidelného mytí a čištění a vedlejším účinkem je, že vytváří krásné kapičky vody na vozidle (tzv. „beading“). Různé ochrany nabízejí tyto výhody po různou dobu s různou obtížností aplikace. Obvykle nanesená ochrana také zvyšuje lesk, ale jak jsem již mnohokrát zdůraznil na tomto blogu, největší vliv má předchozí příprava (čištění, leštění) a ne samotná ochrana.
Podívejme se tedy na všechny dostupné způsoby ochrany laku:
Vosk v šamponu
Vosk v šamponu“ ve skutečnosti není považován za skutečnou ochranu, alespoň ne ve smyslu „Teď umyji auto šamponem s voskem a pak bude natre. Může to být skutečné, ale pouze do prvního deště. Proto většinou považujte šampony s voskem za způsob, jak rychle přidat svému vozidlu svěží vzhled (přece jen poskytují nějaké malé vizuální efekty) a maximálně prodloužit voděodolný účinek jiné předtím na nanesené ochrany – jsou k dispozici šampony obsahující karnaubský vosk (pro mytí vozidel pokrytých přírodními vosky), syntetické zlepšující prostředky (pro vozidla pokrytá syntetickými vosky) nebo SiO₂ (pro keramické povlaky).
Někteří nadšenci (nebo to možná navrhl i výrobce?) zjistili, že pokud na mokrou mycí rukavici nanesete takový šampon s voskem a poté ho aplikujete na celé auto v koncentrované formě, konečný efekt je podobný vosku (zejména co se týče efektu „beading“ a odvádění vody). Je však spíše zajímavostí než skutečnou metodou aplikace, protože úmyslné používání této metody není nejekonomičtější, protože šampony s voskem jsou obvykle dražší.
Detailer (vosk v spreji)
Kategorie „detailer“ může zahrnovat mnoho produktů, z nichž některé jsou vlastně „pouze“ detailery (spreje, kterými po umytí vozidla odstraňujete usazené kapky nebo stopy vody), které samy o sobě neposkytují mnoho ochrany. Jiné však mohou poskytnout vozidlu relativně silnou a trvanlivou ochranu. Často jsou označovány jako „kapalný vosk“ nebo „vosk ve spreji“.
Detailery, podobně jako vosky, lze rozdělit do dvou hlavních kategorií: přírodní a syntetické. Produkty s přirozenějším složením (s karnaubským voskem) obvykle nabízejí větší lesk a kratší trvanlivost, u syntetických to platí naopak.
V České republice je v této kategorii vynikajícím příkladem produkt značky Sonax, který není typicky spojen s detailingem – konkrétně Sonax Brilliant Shine Detailer, často nazývaný zkratkou BSD. Patří do kategorie syntetických detailerů. Jeho aplikace spočívá ve stříkání jedním nebo dvěma střiky polovinou panelu a vyleštění mikrovláknovým hadříkem. Hotovo. Celé auto lze dokončit za méně než 10 minut a získáte ochranu, která vydrží klidně 6 týdnů, často i déle. Pokud jednou za měsíc dokonale umyjete auto (což znamená mytí a poté otření detailerem), teoreticky máte nekonečnou ochranu.
Samozřejmě v této kategorii je mnoho dalších možností, každý výrobce nabízí nějaký detailer.
Okamžitá kapalná ochrana laku
Upřímně řečeno, nejsem si jistý, jak nazvat tuto kategorii, ale jedná se spíše o syntetickou ochranu. Její aplikace je ještě jednodušší než popsaný detailer, s trvanlivostí ochrany trvající několik krátkých měsíců, ale s možností velmi snadného opakovaného použití. Stručně řečeno: umyjte si auto, opláchněte jej, když ještě je mokré, nastříkejte tímto produktem a poté jej pod tlakem opláchněte, produkt se aktivuje, přilne k laku a hotovo.
Více o tomto druhu ochrany naleznete v článku Recenze a zkušenosti s ochranou laku Gyeon Q²M WetCoat.
Vše v jednom – lešticí pasta
Pokud máte spěch, ale máte trochu více času než jen na mytí a detailer, dobrou volbou jsou produkty, které v jednom kroku umožňují jemné leštění a zároveň zanechávají lak lehce chráněný. Více o tomto tématu najdete v samostatném článku.
Vosky (přírodní a syntetické)
Vosky jsem shrnul do jedné kategorie. Jsou to v podstatě produkty s nejdelší tradicí v péči o vozidla, existují dlouho před tím, než někdo přišel s nápadem nazvat to detailingem. Obecně lze vosky rozdělit na přírodní a syntetické. Stejně jako dříve nabízí přírodní vosk větší lesk na úkor kratší trvanlivosti a u syntetických je to naopak. Existují také hybridní vosky, které obsahují jak přírodní karnaubu, tak syntetické složky (teflon nebo dokonce křemík); ty podle marketérů dodávají voskům magické vlastnosti.
Vosky obvykle jsou k dispozici v menších baleních (asi 50 g/ml), které stačí na jedno nebo dvě auta v několika vrstvách, a poté v baleních o váze asi čtvrt kila, které vydrží mnoho let. Pokud chcete experimentovat nebo nevíte, co potřebujete, vzorky budou velmi užitečné.
Takže, jaký vosk si vybrat? Pokud máte auto na víkendy a nevadí vám voskování až 4krát ročně (pro garážové auto na víkendy bude vydržet i jednou za rok), můžete sáhnout po „obyčejném“ přírodním vosku. Může vydržet pouze 2-3 měsíce (při pravidelném mytí šamponem a použití detaileru potenciálně déle), ale lesk bude solidní (i když to závisí především na přípravě). Kouzlo přírodního vosku spočívá podle mého názoru především v samotné aplikaci – krásně voní, můžete jej vtírat rukama do laku, nemusíte se starat o to, kdy jej vyleštíte, celkově to dělá velkou radost.
Těsnící prostředek
Těsnící prostředek je pro mě stále určitou záhadou, pokud jde o to, co vlastně je. Každopádně se jedná o syntetický produkt, který obvykle nabízí ochranu a vlastnosti srovnatelné s lepším syntetickým voskem, ale technicky sem spadá mnoho různých produktů, takže asi nejsem schopen je všechny popsat nebo klasifikovat.
Jen pro příklad jsem vyzkoušel to, co výrobce nebo prodejce nazývá těsnícím prostředkem:
- Poorboy’s EX-P – nikdy se mi nepodařilo, aby na laku něco fungovalo. Stále mám téměř plné půllitrové balení.
- Chemical Guys Jet Seal – měl jsem jen vzorek, ale připadá mi, že něco skutečně fungovalo, i když ne podle slibů výrobce (trvanlivost až jeden rok).
- Gyeon Wet Coat – viz výše okamžitá ochrana, funguje a splňuje sliby výrobce (velmi jednoduchá ochrana na několik měsíců).
Bezp