Na začátku 21. století měl Nissan finanční potíže a směřoval ke krachu. Japonská společnost tehdy neměla ve své nabídce žádný sportovní vůz ze série Z, poprvé od uvedení modelu 240Z v roce 1969.
Ačkoli koncept 240Z z roku 1999, založený na podvozku modelu 240SX a poháněný čtyřválcovým motorem, stále udržoval naději na vznik nového sportovního vozu, teprve v roce 2001 byly tyto plány dokončeny. Díky stabilizaci finanční situace po vytvoření aliance Renault-Nissan byl v tomto roce představen koncept Z na autosalonu v Detroitu. Tento projekt měl futurističtější linie než jeho předchůdce z roku 1999 a příliš si nepřipomínal svého předka – rohovitý a mohutný model 300ZX.
Moderní design vytvořil oddělení Nissana v Kalifornii, kde vnitřní soutěž vyhrál návrh na zcela nové Z. Sériová verze představená o rok později byla téměř identická s konceptem, jediným rozdílem bylo změněné označení. V souladu s tradicí modelů Z dostal vůz název odpovídající objemu motoru – 350Z.
První recenze, včetně této zveřejněné v Auto Express, byly nadšené. Nissan přivedl na trh nový a vzrušující model, i když původně nebylo jisté, zda se 350Z dostane na britský trh. Nakonec se tak stalo a cena vozu byla kolem 24 000 liber. Díky tomu si teď po dvaceti letech můžeme sednout za volant modelu z roku 2005 zaregistrovaného ve Velké Británii a v barvě Daytona Blue Pearl Metallic.
Více recenzí
Podrobné recenze
Testy na silnici
Usedajíce za volant, vítá nás kompaktní palubní deska, která se pohybuje společně s nastavitelným sloupkem řízení. Na středové konzole se nacházejí tři ukazatele – multifunkční digitální displej, ukazatel tlaku oleje a napětí baterie – každý z nich je natočen směrem k řidiči. Pod nimi se nachází překvapivě prostorný úložný prostor.
Pohodlné pozicování je snadné – sedadla nabízejí impozantní rozsah nastavení. Pokud se podíváme na kabinu z perspektivy současných standardů, zdá se být trochu přesycená a levně provedená na některých místech, ale v tehdejší době to bylo docela běžné.
Třílitrový atmosférický motor V6 se zapaluje tichým a plynulým způsobem, dosahující hladkého běhu v nečinnosti. První rychlost je zapnuta těžkým spojkovým mechanismem, což dodá celému zážitku z jízdy určitý ráz: solideznost. Všechno by mělo působit robustně, zejména při přeřazení, kdy každý převod vyžaduje dvě oddělené a těžké pohyby s pákou. Kvalita převodovky je trochu gumovitá, ale skok je krátký a příjemný.
Šestý rychlostní stupeň bude používán jen zřídka, pokud je rychlost udržována na dálnici, jak při řízení tak při změně, akcelerace je příjemná, i když ne příliš rychlá. Maximální výkon je dosažen při 6400 ot./min, 200 ot./min před červenou páskou, zatímco plný kroutící moment 363 Nm je hmatatelný od 4800 ot./min a více.
Výkon 276 koní není překážkou pro přilnavost zadních kol, což znamená, že 350Z není pro řidiče děsivý při dynamické jízdě. Další podpora pro uspořádání zadní nápravy je standardním mechanismem omezení kluzu. Přední náprava je schopna okamžitě reagovat, ale vyžaduje určité úsilí ze strany řidiče. Řídicí soustava je těžká, ale poskytuje poměrně přirozený pocit. Vůz je o něco více nakloněný do zatáček než moderní sportovní modely, ale nepřehání to s bočními náklony. Celkově se jedná o pohodlné auto, které lze použít k překonávání dlouhých vzdáleností, za předpokladu, že se nepřeváží příliš mnoho zavazadel. Schránka zavazadlového prostoru je omezena masivním rámem podvozku, což způsobuje nepohodlné uspořádání a nabízí pouhých 235 litrů prostoru. Naštěstí je přiložena instrukce, jak na vložení dvou golfových tašek, a za sedadly je další zásuvka na drobnosti.
Odpustíme mu určité nepohodlí v praktičnosti, protože nikdy neměl být gran turismo. Především se jedná o sportovní vůz, ve kterém tento úkol zvládá skvěle, i když ne tak dokonale jako Porsche Boxster generace 968, které jsme nedávno testovali.
Tento vůz jezdí tak, jak by sportovní automobil měl jezdit, a má také odpovídající vzhled. Nissan 350Z se stárne skvěle díky svým proporcím a jednoduchosti linií. V roce 2008 ho nahradil model 370Z, který má své vlastní kouzlo, ale je složitějším vozem.
Nicméně tento nástupce nebyl zcela nový. Zachoval si platformu 350Z a jeho 3,7litrový motor V6 je evolucí původní jednotky o objemu 3,5 litru. Nissan však provedl mnoho změn, včetně zvýšení rozvoru o 100 mm, nového zavěšení, vyšší kvality materiálů v interiéru a mnohem více.
Kromě toho byla výroba pokračována až do roku 2021. Starší konstrukce podvozku dosud nebyla stažena, protože byla použita pro nový model se přeplňovaným motorem označovaným jako Z. Bohužel, tento vůz se oficiálně nedostane na britský trh ani na ostatní evropské trhy. Právě proto je řízení 350Z ještě jedinečnější.
Co jsme tehdy řekli
„Rychlý a snadno ovladatelný, ‚dostupný‘ Z je jedním z nejvzrušujících strojů, které společnost Nissan postavila od legendárního Skyline R34“.
Zajímá vás koupě?
Na rozdíl od mnoha sportovních automobilů před 20 lety je 350Z stále dostupný za přijatelnou cenu. Viděli jsme nabídky za méně než 4000 liber, ale s ohledem na nízkou počáteční cenu stojí za to zvážit investici trochu více do exempláře s nižším nájezdem, který byl řádně udržován.
Třílitrový motor V6 VQ35 je jednoduchý a měl by vydržet dlouho, ale jednotky před rokem 2007 byly známy pro velkou spotřebu oleje. Je třeba pečlivě zkontrolovat hladinu oleje a poslouchat případné klepání, které může naznačovat poškození šestiválcového motoru způsobené nedostatečným množstvím oleje.
Já ho mám takový!
Tento model Nissan 350Z z roku 2005 patří redaktorovi Auto Express, Deanu Gibsonovi. Jeho otec si ho koupil jako nový, ale jistá operace mu před několika lety zabránila dále vozit auto, což z něj udělalo jeho opatrovníka.
Jediným nevhodným prvkem v tomto voze jsou kola. Deanův otec neměl rád volitelná kola Rays z balíčku GT, takže požádal prodejce o výměnu za standardní ráfky, které později obnovil ve šedé metalické barvě z Audi.
„Je pravděpodobně jedním z nejméně používaných 350Z v zemi,“ říká Dean, protože ujel pouhých 18 000 mil.
„350Z je kultovní automobil, který si zaslouží stejnou pozornost jako model 240Z, který ho inspiroval, nebo jakýkoliv GT-R. Jsem pyšný, že ho mohu chránit nejen pro zachování historie sportovních automobilů Nissana, ale také pro svého otce,“ dodává.
Model: | Nissan 350Z |
Výrobní datum: | 2003-2009 |
Cena tehdy: | Od 24 000 liber |
Aktuální cena: | Od 4 000 liber |
Motor: | 3,5litrový benzínový motor V6 |
Výkon/točivý moment: | 276 koní/363 Nm |
Převodovka: | Šestistupňová manuální, zadní pohon |
Zrychlení 0-100 km/h: | 5,9 sekundy |
Maximální rychlost: | 155 mph |
[ad_2]
Odkaz na původní článek