Prodej elektrických vozidel do firemních flotil roste, ale touha soukromých kupujících přejít na elektrická vozidla klesá, což přináší opakované výzvy automobilového průmyslu k větším finančním pobídkám a zlepšení nabíjecí infrastruktury ve Velké Británii.
Pouze jedno z čtyř nových elektrických vozidel je dnes prodáváno soukromým řidičům, ve srovnání s jedním ze tří v téže době minulého roku. Klesající přijetí mezi soukromými kupujícími jako podíl celkových prodejů je velkou obavou pro výrobce vozidel, kteří čelí blížícímu se mandátu vlády týkajícímu se prodeje vozidel s nulovou emisí. To by mohlo vést k pokutám pro výrobce vozidel za příliš malý prodej vozidel s nulovými emisemi jako podílu celkového prodeje, ale legislativa v této oblasti ještě nebyla zavedena, přestože vláda se zavázala k zavedení této politiky od ledna 2024. To vytvořilo nejistotu ohledně skutečné výše pokut.
Podle Society of Manufacturers and Traders (SMMT) nejnovější výzkum mezi soukromými kupujícími ukazuje, že více než dvě třetiny řidičů, kteří nemají elektrická vozidla (68 procent), by rády přešly na elektrické vozidlo, ale nedostatek jakékoliv finanční pobídky a obavy o omezování nabíjecí sítě ve Velké Británii brání přijetím rozhodnutí. Podle SMMT plánuje pouze 2 procenta přejít na elektrická vozidla letos a SMMT předpovídá, že to udělá 17 procent v roce 2024, a většina tvrdí, že to neproběhne dříve než v roce 2026 nebo poté.
Přesné rozhodnutí o nákupu by záviselo na dostupnosti finančních pobídek, podle dvou třetin dotazované skupiny respondentů SMMT, stejně jako počtu respondentů, kteří by museli vidět zlepšení veřejné nabíjecí infrastruktury ve Velké Británii.
Podle SMMT je Spojené království od zrušení dotace na elektrická vozidla v roce 2022 jediným hlavním evropským trhem, který nemá daňové pobídky pro prodej elektrických vozidel a zároveň je trhem s nejambicióznějším termínem ukončení prodeje vozidel s benzínovými motory.
Během každoroční konference Electrified, kterou pořádá SMMT v Londýně 18. září, se generální ředitel SMMT Mike Hawes připojil k zástupcům automobilového průmyslu, včetně ředitele VW Group UK Alexa Smithe, generálního ředitele Toyota GB Agustina Martina a ředitele pro udržitelný rozvoj Ford of Europe Stuarta Southgatea, kteří opět apelovali na vládní opatření, která mají podpořit prodej elektrických vozidel, požadovali větší jasnost ohledně navrhovaného zákona o mandátu pro nulové emise a vyjádřili podporu právně závazné povinnosti pro minimální počet instalací nabíječek.