Výjimkou je náš seznam nejdražších britských auta ikon. Prvních pět zastupuje drahá a nedostupná auta, zatímco dalších pět jsou auta s obrovským potenciálem úprav.
Výraz „britský motorový průmysl“, kdysi něco, co vzbuzovalo velkou národní hrdost, je dnes často brán jako malý posměch. Připomíná neúspěšné Morris Marina a Austin Allegro, stejně jako hlučné Triumph Heraldy, vyčerpané dodávky Reliant Delboy a rezavé Land Rovery Freelandery, jejichž hlavy hojně pláčou. Ale nezabráníme tomu, aby nám takováto široce rozšířená negativita zkazila náladu: ve Velké Británii bylo postaveno mnoho ikonických a úžasných aut, od Mini po E-Type, od MGB po Lotus Seven a mnoho dalších; je důvod, proč všechny týmy Formule 1 chtějí mít své sídlo ve Velké Británii, proč ctěné značky jako Morgan přežívají ve svých malých, zasloužených náležitostech, proč zahraniční vlastnictví neoslabilo velikost Rolls-Royce nebo Bentley. Velká Británie vždycky byla a je skvělá v tvorbě skvělých aut. To je důvod, proč jsme teď sebrali naše deset oblíbených – hvězdy, legendy, ty, se kterými si všichni chceme hrát a bavit se s nimi trochu. A je tu háček: prvních pět jsou ikony, nedostupná a děsivě drahá auta, která většina z nás bude muset uspokojit jen plakátem na stěně ložnice… ale dalších pět jsou mistři úprav, auta, která lze sehnat za rozumné peníze. Šílené, zábavné, zajímavé a excentrické auta postavené ve Velké Británii, jen čekající na úžasné úpravy. Dámy a pánové, nalijme si rychle šálek Earl Greye a spusťme motory – zde jsou naše deset britských auta ikon.
Nejdražší britská auta, která ohromují
McLaren F1
Na poli supersportů v 90. letech zvedalo více výrobců rychlost na hranici 200 mph: Ferrari F40 mohlo dosáhnout 201 mph, Porsche 959 mu bylo těsně za patami s 197 mph a v roce 1992 Jaguar získal titul „nejrychlejšího sériově vyráběného auta na světě“ potažmo 212 mph ze svého modelu XJ220. Ale pak tam byl McLaren, který přišel s novým model F1, hodil na všechny křivé pohled, zhasl cigaretu a dosáhl maximální rychlosti 240 mph. Bylo to zkrátka naprosto absurdní. Nebyla šance, že by kterýkoli jiný výrobce aut se tomu přiblížil.
Samozřejmě, McLaren nevzešel z ničeho. Těžko se tajil dlouhodobými testy výkonného motoru BMW S70/2 V12, bytelně skrytého v podomácku upraveném E34 M5 Touring. Formule 1 inženýr Gordon Murray, mistr tohoto projektu, navrhl průkopnický stroj se středovým sedadlem, první auto na světě s tkaninovým monokokem, postaveným bez kompromisů za účelem dosažení maximální výkonnosti. Motorová převodovka byla proslulá zlatě pokrytým plechem, což bylo pouze kvůli jejím tepelným vlastnostem. Speciálně vyrobené nářadí bylo odléváno z titanu. A cílem F1 bylo, aby bylo použitelné každý den, bylo to nejrychlejší auto na světě. Mělo desetičlenný audio systém Kenwood, klimatizaci, dokonce golfový bag. To nebyl jen supersport, byl to nejlepší silniční auto svého druhu. A stále jím je ze všech významných hledisek.
Cena dnes: £15,000,000
TVR Speed 12
TVR vždy byl známý svými kompromisními konstrukcemi, které spojovaly surrealistické a cizorodé tvary s hlučnými a rozzlobenými motory, a nikdy nebylo místo pro něco tak bezduchého jako ABS, airbagy nebo kontrola trakce. A Speed 12? To bylo nejkompromisnější ze všech. Vycházející ze stupnice Cerbery vytvářel testovací platformu pro potenciální GT1 závodní vůz – něco, co se nikdy neuskutečnilo; Speed 12 GTS se zúčastnil několika kol Mistrovství FIA GT1 v roce 1998, ale pravidla se změnila, což znamenalo konec šance pro vůz. Jediný zachovaný exemplář dnes existuje jako šílený a jedinečný tvor; pod tímto plamenem skrývá 7,7litrový V12 – prakticky dva upravené motory…
Oryginalny článek: Oryginalny článek