Kolik miliard dolarů vydělali největší výrobci automobilů na světě po zdanění v uplynulém finančním roce – poté, co jste mohli nakupovat jejich vozy, financovat je, kupovat náhradní díly, příslušenství a mnoho dalšího?
BMW (včetně značky MINI) dosáhlo nejlepších výsledků, vyinkasovalo pěkných 18,9 miliardy dolarů. Hned za nimi se umístila Toyota a Lexus s 18,1 miliardami dolarů, a poté klan Stellantis (17,7 miliard dolarů), Mercedes (15,3 miliardy dolarů), Volkswagen Group (15,2 miliardy dolarů), Tesla (12,6 miliardy dolarů), General Motors (9,9 miliardy dolarů), Hyundai (5,7 miliardy dolarů), Honda (4,8 miliardy dolarů) a Kia (4,2 miliardy dolarů). BMW nejen předčilo každou jinou skupinu výrobců automobilů ziskovostí, nyní zaujímá také 30. místo na světě z hlediska ziskovosti.
Značky jako Toyota a Volkswagen Group musí být hluboce frustrované – nejenom proto, že vkládají do navrhování, výroby a prodeje automobilů více práce než BMW a tím dosahují téměř dvojnásobných příjmů. Nedokážou však dosáhnout, natož předběhnout, společnost z Mnichova z hlediska ziskovosti. Je to možná proto, že Toyoty a VW jsou mnohem cenově dostupnější než BMW? Bezpochyby.
Tesla je další společností, která se vydává tou samou vysoko výdělečnou cestou jako BMW, zaměřuje se méně na to, kolik hotovosti se bere u pokladny, a více na dosažení tlustých, neustále rostoucích zisků. Přestože je to relativně malá společnost s některými rysy blížícími se řemeslu, firma Elona Muska je v současnosti na šestém místě v mé tabulce automobilových výrobců s nejvyššími zisky. A třešničkou na dortu je, že Teslino společenství, které založil otec, se právě stalo 60. nejvýdělečnější společností na světě.
Po dlouhou dobu byla GM největší automobilovou společností na světě (což lze směle říci, že již nezíská zpět), ale představitelé General Motors se nyní musí ptát, jak se stalo, že ničivý nováček jménem Musk a jeho značka Tesla se tak ochotně vydali a předběhli GM impérium z hlediska ziskovosti.
Mezi vedoucími manažery druhé řady top 10 firem, které chtějí proniknout, jsou například Volvo, které vygenerovalo 3,3 miliardy dolarů v minulém roce, BYD (2,5 miliardy dolarů) a Shanghai Automotive (2,4 miliardy dolarů). V budoucnosti mají všechny šanci. Pokud jde o roční zisky, nebyl žádný automobilový výrobce úspěšnější než BYD, jehož zisk v uplynulém finančním roce vzrostl o ohromujících 423 procent. Tesla se zlepšila o 128 procent, Hyundai o 32 procent a BMW o 29 procent.
Vypadá to, že výrobci automobilů si jen pozorněji hledí, jak se zisky hromadí na jejich účtech za cenu zákazníků jako jste vy. Ale existují také nepochopitelné výjimky z tohoto pravidla. Renault v minulém roce dosáhlo 50 miliardů dolarů příjmů, ale nějak se podařilo proměnit tyto zvučné příjmy na ztrátu téměř 0,4 miliardy dolarů. Hmm! A u Fordu se situace zhoršuje, protože firma vygenerovala 158 miliardů dolarů příjmů ve stejných 12 měsících, ale odhaduje, že má ztrátu ve výši 2,0 miliardy dolarů. Pokud pan Henry stále bude ve stejně katastrofálním tempu ztrácet peníze, jeho podnik nemusí přežít příliš dlouho.
Potřebujete prodat své auto?
Najděte nejlepší nabídku mezi více než 5000 prodejci. Je to jednoduché!
Co si myslíte, jak se v příštích letech změní tabulka zisků automobilových společností? Udrží se BMW na vrcholu? Dejte nám vědět v komentářích…