Toto není značka, kterou by hodně lidí spojovalo se rychlostí, ale logo Gryfa bylo často vidět na mnoha sportovních vozech po mnoho let, takže představujeme naše top 10 nejúžasnějších Vauxhallů.
Vauxhall už dlouho nebyl schopen nabídnout něco alespoň trochu sportovního, ale to se právě mění díky novému oddělení výkonu s názvem GSe.
Abychom oslavili debut nového Vauxhallu Astra GSe, rozhodli jsme se vrátit zpět časem a vybrat si naše oblíbené sportovní Vauxhally z minulých let.
Top 10 Nejúžasnějších Vauxhallů
Nejúžasnější Vauxhally: Chevette HS
Začněme od začátku, tedy od Chevette HS. Představený na trh v roce 1975, běžný Chevette byl poměrně důležitým vozem – nejen pro Vauxhall, ale také pro vývoj designu vozidel po celém světě.
V dnešní době je běžné sdílení platform (proces, při kterém si různé značky sdílejí komponenty podvozku). Skupina Volkswagen-Audi je možná nejznámějším příkladem, ale téměř každá moderní značka má tendenci sdílet platformy s jinými „sesterskými“ značkami. V sedmdesátých letech 20. století však byla tato koncepce zcela inovativní. Naopak, platforma General Motors s názvem „T-Platform“, na které byl postavený Chevette, byla jedním z prvních příkladů tohoto konceptu.
To však není důvod, proč nás Chevette zaujal. Místo toho si ho pamatujeme s nostalgií za vytvoření jednoho z prvních horkých hatchbacků. Chevette HS byl speciální homologací vytvořenou pro rallye a obstál celkem dobře – vyhrál britské mistrovství v roce 1979.
Jako silniční vůz byl samozřejmě trochu drsný, ale díky 16-ventilovému 2,3litrovému motoru a pohonu zadních kol byl rozhodně plný energie. Byl to úžasný vůz a nyní se s charakteristickým stříbrno-červeným lakem stal plnohodnotným (a možná podceňovaným) klasikem.
Nejúžasnější Vauxhally: Astra GTE Mk2 16v
Hatchback Chevette byl nakonec nahrazen Astrou, založenou na platformě Opel Kadett. První generace Astry přinesla novou variantu GTE, která, i když mnohem potichuji než připravený na soutěžní HS, přidala sportovní nádech do receptu Astry.
Model GTE se také vrátil ve druhé generaci Astry a po několika na začátku ne příliš nadšujících pohonných možnostech v roce 1988 Vauxhall trefil hlavičku. V tomto roce se rozhodlo umístit do GTE motor o objemu 2,0 litru a 16 ventilů, což zvýšilo výkon na 154 koní. Výsledkem bylo, že Astra si vysloužila tituly jako jeden z nejvýkonnějších automobilů ve své třídě. Co se týče výkonu, znamenalo to, že vůz dokázal dosáhnout rychlosti 100 km/h za pouhých 7 sekund, což je rychlé i dnes.
Na okruhu se vůz také ukázal jako dosti ohromující – dost dobrý na to, aby pomohl Johnovi Clelandovi získat jeho první titul mistra Britského mistrovství cestovních vozů.
Koncem existence tohoto vozu trochu ztížilo používání GTE zavedení katalyzátorů, ale stejně to byl vůz spíše mužný, než by mohl naznačovat jeho vnější vzhled. Někteří ho kritizovali za jeho drsné řízení, ale stejně jako v případě Chevette HS, to byla část jeho přitažlivosti.
Nejúžasnější Vauxhally: Cavalier Calibre
Příběh sportovních Vauxhallů se neomezuje pouze na horké hatchbacky. V roce 1987 Vauxhall uvedl na trh tento model – Cavalier Calibre sports saloon.
Vycházejíc z druhé generace Cavaliera SRI 130, měl Calibre pod kapotou 2.0litrový čtyřválec s výkonem kolem 130 koní. Díky tomu mohl vůz dosáhnout rychlosti přes 120 mph a podvozek navržený Irmscherem poskytoval dobrý komfort na zatáčkovitých silnicích.
Tunel domovského úpravce z Německa byl také zapojen do vybavení vozu sportovním výfukovým systémem a samozřejmě bodykitem. Bylo vyrobeno pouhých 500 kusů, takže byste dnes měli štěstí, kdybyste na jeden narazili.
Nejúžasnější Vauxhally: Lotus Carlton
Pokud jde o sportovní sedany Vauxhall, obvykle lidem přijde na mysl jen jeden vůz a není to Cavlier Calibre. Je to právě tento – Lotus Carlton.
Symbolicky ve zelené barvě „Imperial Green“ je Carlton možná nejjasnějším příkladem tzv. sleeper car. Pro nezasvěcené vypadá jako každá jiná Carlton z počátku devadesátých let, ale pod kapotou se skrývá něco…