Dvanáct let po uvedení prvního Nissanu Leaf nepodařilo se čistě elektrickým vozidlům přesvědčit opatrně skeptickou kupující veřejnost.
Příliš vysoké ceny, příliš optimistická tvrzení o dosahu některých výrobců, vysoké náklady na pojištění, směšně nedostatečná veřejná nabíjecí místa a problémy s energetickou sítí – to jsou stále hlavní důvody obav spotřebitelů. Navíc většina řidičů má velmi ráda technologii v osvědčených a tradičních benzínových nebo dieselových automobilech (často hybridních, někdy ne), které mají – a budou mít – po mnoho let. Děkujeme mnohokrát.
Z tohoto důvodu v prvních osmi měsících roku 2023 vypadaly nákupy/registrace nových automobilů následovně: 46% byly modely s čistým spalovacím motorem (benzínové nebo dieselové); 38% byly benzínové nebo dieselové hybridy; 16% byly čistě elektrická vozidla.
Tato čistě elektrická vozidla, která vždy obsazují spodní příčky prodejních žebříčků (již po mnoho let), nevypadají dobře pro výrobce, kteří zoufale hledají více zákazníků po investici nespočetných miliard do vývoje, výstavby a propagace takových vozidel. Ale i přes veškerý humbuk, informační kampaně a marketingové aktivity elektrická vozidla nikdy nepřilákala masovou základnu soukromých zákazníků.
V tomto smyslu je v srpnu „díky Bohu za malé milosti“ v historii elektrických vozidel, protože každý den bylo registrováno 556 takových vozidel – převážně v rámci firemních flotil – což představuje podíl na trhu 20,1% měsíčně. To nemusí být velké číslo, ale vyžaduje správnou péči.
Poté v následujícím roce závisí (nebo ne!) na tom, že elektrická vozidla získají podíl 30%, v roce 2025 přibližně 40%, a možná do roku 2026 50%. Mezi lety 2026 a 2027 se musí situace obrátit a umožnit elektrickým vozidlům překonat celkový počet prodaných benzínových a dieselových automobilů bez ohledu na hybridy.
Následně, krátce poté, musí elektrická vozidla tvořit většinu nově prodávaných automobilů, než „převládající většina“ dosáhne dalšího mezníku – těsně před zákazem prodeje nových čistě benzínových a dieselových automobilů od 1. ledna 2030. Poté stejným důsledkem bude pravděpodobně zákaz nových továrně vyrobených benzinových nebo dieselových hybridů na počátku nebo středu 2030. V důsledku toho se elektrická vozidla dostanou do velmi výhodné pozice s blízkým nasycením v prodejních salonech.
Ale opravdu? Vozidla poháněná vodíkem a dalšími „alternativními“ palivy nezmizí. A to je pozitivní. Nemůžeme dovolit, aby salony byly monopolizovány pouze elektrickými vozidly. Mluvíme-li o monopolech, jakým právem, proč a kdy britští politici rozhodli, že v příštím automobilu si můžete vybrat libovolné palivo – za předpokladu, že je to elektrická energie?
S ohledem na všechno toto, zdali bude britský pocit spravedlivé hry a svoboda volby skutečně zlepšena v hlubokém zlomu 30. let, kdy budou čistě elektrická vozidla prakticky jedinými novými prodávanými automobily? Nebo by lepší možností bylo pokračovat ve Velké Británii z 20. let s mnohem rozmanitějším, dostupným v různých cenách sortimentem stále čistších aut na plyn, elektrických, hybridních, vodíkových, benzínových, LPG a solárních? Je tu správný čas pro všechny druhy paliv v různých automobilech – tak očekávám, že ještě neznámý předseda Velké Británie z roku 2030 to v pravý čas potvrdí.
Potřebujete prodat své auto?
Najděte nejlepší nabídku mezi více než 5000+ prodejci. Je to tak jednoduché.
Souhlasíte s úvahami Mika? Dejte nám vědět v komentářích…