Existuje několik výrazů, které rozvíří představivost motoristických nadšenců více než „speciální homologace“. Vlastnit jeden z těchto vozů znamená, že jste znalec, osoba ocenívající jemnost motorismu; znamená to také, že každá cesta, ať už šílenství po místních silnicích nebo jen skok pro mléko, je přímo spojena s vzrušujícími zážitky souvisejícími se sporty na motor.
Proč je tomu tak? No, prostě je tomu tak. Homologační vozy musí existovat, aby výrobci mohli splnit předpisy a mít povolení závodit. Požadavky se liší v závislosti na sérii: například v šílené éře skupiny B v rallye museli výrobci postavit a prodávat 200 silničních kusů svých přihlášek, aby je mohli homologovat.
To je důvod, proč můžeme obdivovat neuvěřitelný pohled na taková auta jako Metro 6R4, Peugeot 205 T16 a Renault 5 Maxi Turbo jezdící s registračními značkami!
Samozřejmě ne všechny homologace jsou tak extrémní. Některé z nich jsou docela slabé – jako například Peugeot 206 GT, který prakticky existoval jen proto, aby homologoval prodloužená nárazníky rallyového vozu (jako silniční auto vypadal jako venkovský chlapec s široce rozevřenými ústy a vystouplým krkem).
A Renault Laguna Airflow – homologační vůz BTCC, který byl v podstatě základním modelem Laguny s předním a zadním spoilerem ve stylu Touring Car, ocelovými koly a jednoduchým interiérem.
Takže tady je naše žebříček deseti nejlepších homologací všech dob, abychom vám pomohli rozeznat zrna motorsportu od rozpočtových kopií…
Lancia Delta S4 Stradale
Musíme přiznat, že historie Lancie byla poněkud nerovná. Nutnost vykupovat nová auta od zákazníků kvůli okamžité korozi nezanechává dobrý dojem. Nicméně vždy byli odvážnými průkopníky v technologii a jejich úspěchy v rallye nelze popřít.
Skupina B, více než jakékoliv jiné rallyové série, bude vždy pamatována jako éra naprostého šílenství, závodů s velkými rozpočty, které vedly k vývoji neuvěřitelných vozů připomínajících sci-fi … a díky homologaci museli být také prodávány veřejnosti!
Delta S4 Stradale byla velmi odlišná od sériové verze Deltou: podvozek byl pokrytý sklolaminátovými panely, měla skeletovou karoserii a motor o objemu 1,8 litru, který byl současně přeplňovaný turbodmychadlem a kompresorem a na cestě dosáhl výkonu 250 koní. Měla systém pohonu všech kol se třemi diferenciály, který vydával duchařské venkovské zvuky. Lancia se však rozhodla přizpůsobit platným standardům a vozidlo vybavila vkusným vybavením cestovního auta, stejně jako klimatizací a posilovačem řízení. Jako by to mohlo udělat z Ní civilizované.
Je to opravdu bláznivé auto. Měli jsme jednou příležitost ho vyzkoušet, ale majitel nám nedovolil otevřít víko kufru, abychom viděli motor, protože „byste ho mohli poškodit a rozbít zadní okno a na světě neexistují žádné náhradní díly pro tyto auta“. Představ si, že jsi majitel něčeho takového, musí to být děsivé. Ale jaký stroj!
Vauxhall Nova Sport
Pro ty z nás, kteří jsou poněkud starší, je Vauxhall Nova jedním z nejdůležitějších automobilů, které kdy byly vyrobeny. Hlasitý GTE (a později GSi) byl pro nás inspirací, když generace úplných nováčků ve věci úprav začala do něj vkládat motory C20LET a snažit se vtlačit devatenáctky pod úzká blatníky. Modely 1.0 a 1.2 (s jejich miliony speciálních edicí – Spin, Diamond, Antibes, Splash, atd.) nám umožnily pojistit auta, která jsme později přestavěli na GTE-aliky.
Ale Nova Sport byla posvátnou Grálem. Představeno na trh v roce 1985, tato auta dorazila do Velké Británie z Španělska jako základní modely v bílé barvě, vybavené interiérem, ocelovými koly a motory o objemu 1,3 litru ze SR. Po příjezdu na břeh dostaly barevné samolepky a byly pak odeslány do dealera, kteří je vybavili nejlepšími součástmi: dvojitými 40 mm karburátory Weber namontovanými na sacím kolektoru Irmscher a hlasitými výfuky Ashle
Nova Sport umožnila Vauxhallu soutěžit v rallye – Colin McRae v roce 1988 vyhrál Skotský rallyový šampionát před mnoha výkonnějšími auty…
Odkaz na původní článek