Angažování automobilového výrobce v řízení motoristických programů je vystaveno světlu reflektorů kvůli neustálé rotaci vysoce postavených vedoucích pracovníků v týmu Alpine Formula 1 ve stylu fotbalového manažera. Nemusíte být odborníkem, abyste pochopili, že sedm hlavních ředitelů týmu za 10 let nepřispělo k stabilitě a úspěchu. Tým by se mohl hodně naučit způsobu, jakým Toyota řídí WRC, zejména z vášnivého, a přitom jedinečného způsobu řízení svého rallyového týmu šéfem jedné z největších firem na světě, Akio Toyoda.
Jeho mantra je jednoduchá, ale má velký význam pro vysvětlení toho, jak Toyota získala tři mistrovské tituly v soutěži výrobců WRC (2020-2022) a čtyři mistrovské tituly (2019-2022) od svého návratu do WRC v roce 2017 po 17leté přestávce.
„Lidé, kteří jsou nejblíže místu, kde se dějí věci, vědí nejvíc, takže si myslím, že bychom měli dovolit těm, kteří vědí nejvíc, jednoduše dělat svou práci,“ říká Toyoda portálu Motorsport.com. „Myslím si, že to je nejlepší. To, co dělám tady na rallye, se týká také Toyoty jako společnosti.“
Výrobci se zapojují do závodů především kvůli prodeji automobilů a využívání zkušeností a technologií získaných z soutěží k vytváření ještě lepších silničních vozidel. Vítězství určitě pomáhá dosáhnout tohoto cíle. Samozřejmě usilování o úspěch ve sportovní soutěži je spojeno s velkými finančními náklady a stejným tlakem, aby byly dosaženy výsledky.
Alpine si přisoudilo tlak, stanoviv si plán sto závodů, aby se vrátila na přední místo F1. Tento plán představil tehdejší generální ředitel Laurent Rossi, když se tým Renault v roce 2021 přejmenoval na Alpine. Přestože tým nedosáhl ani polovinu tohoto plánu boje o mistrovský titul, jeho vedení přijalo druhé kolo personálních změn a Otmar Szafnauer přežil na pozici ředitele týmu jen 18 měsíců. Rozhodnutí bylo způsobeno neshodou mezi vedením týmu F1 a automobilovým výrobcem ohledně tempa, jakým se postupuje podle tohoto harmonogramu.
Ve srovnání s tím od okamžiku ohlášení návratu Toyoty do WRC se jedna významná změna v týmu managementu odehrála pouze v roce 2021, kdy čtyřnásobný mistr WRC Tommi Mäkinen, který původně pomohl založit tým, ustoupil a místo něj nastoupil Jari-Matti Latvala jako ředitel týmu.
Není pochyb o tom, že výrobci touží po téměř okamžitém úspěchu po investici do motoristického sportu, je to lidská povaha. Nicméně nelze očekávat okamžitý úspěch. Boj o každý mistrovský titul vyžaduje čas, zdravé pracovní prostředí a, co je důležitější, důvěru mezi výrobcem a týmem, který pracuje na dosažení úspěchu.
Akio Toyoda, vnuk zakladatele Toyoty, je skvělým příkladem výše uvedené teze. Jeho styl řízení byl představen během nedělní Rallye Finsko, kde zastával post ředitele týmu. Důvodem samotné změny pozice bylo ukázat povahu Toyody, protože dovolil Latvalovi zanechat role ředitele týmu, aby se jednou vrátil do WRC za volantem svého vozu během své domácí rallye – odměna za poslední úspěchy.
Toyoda je jednou z nejzapálenějších a nejzainteresovanějších vůdců automobilového průmyslu ve světě motoristického sportu. Byl oním hlavním důvodem návratu Toyoty do WRC v roce 2017. Během ohlášení, kdy Toyota odhalila plány na výstavbu nového centra pro rozvoj WRC ve Finsku minulý týden, Toyoda uvedl: „Nebudu vás klamat, miluji WRC jako zmrzlinu, jako dítě.“ To nejsou jen prázdná slova, to je čistá vášeň, která ho hnala k jezdění a soutěžení s rallyovými vozy své společnosti. Když je Toyoda v prostředí motoristického sportu, značí se na něm jiskra úsměvu dítěte a tato nepoddajná energie slouží k vedení týmu k úspěchu.
„Kromě obvyklých ráno tady jsem jim řekl tři věci: ‚Jeden tým‘, ‚nikdy se nevzdávejte‘ a ‚nesnášíme prohry‘. A ještě jedno finské slovo, které jsem se tentokrát naučil: SISU [finské slovo pro odvahu]“ Akio Toyoda
„Jsou dvě důvody, proč jsme se chtěli vrátit do WRC. Prvním z nich je možnost vrátit se a účastnit se, abychom mohli využít tuto zkušenost pro výrobu ještě lepších automobilů, a druhým je rozvoj lidských zdrojů,“ říká. „Pokud ztratíme tyto dvě věci, ztratíme svůj poslání jako společnost, takže mohu říct, že závazek Toyoty vůči WRC bude dlouhodobým závazkem.“
V Finsku měl Motorsport.com příležitost poznat styl vedení Toyoty jako ředitele týmu a je zřejmé, proč je Toyota tak úspěšná ve WRC. Je založen na umožnění personálu plnit svou práci co nejlépe v atmosféře hmatatelného pocitu týmové jednoty. Jako ředitel týmu zastával tuto mantru „jeden tým, jeden sen“, účastnil se všech technických přehledů, hovořil se svým týmem a poskytoval rozhovory médiím za jakéhokoli počasí. Fandil svým jezdcům na zkouškách a v servisní zóně.
„Tady se opravdu cítím jako doma. Oceňuji náš tým a všechny členy, kteří vykonávají svou práci,“ řekl Toyoda. „Předtím, než jsem přijal funkci ředitele týmu, jsem nechtěl překážet jim, protože vědí, co dělají. Jsou profesionálové, takže mým jediným cílem je povzbuzovat jezdce. Já sám jsem také jezdcem, ale chci vědět, co chce ředitel týmu říct jim, aby je motivoval.“
„Prvním úkolem je rozhovor s členy týmu. Kromě obvyklých ranních pozdravů jsem jim řekl jen tři věci: ‚Jeden tým‘, ‚nikdy se nevzdávejte‘ a ‚nesnášíme prohry‘. A ještě jedno finské slovo, které jsem se tentokrát naučil: SISU.“
Tato jednota, podle Toyody, byla nejlépe předvedena mistrem světa Kalle Rovanperä, který dal radu svému týmovému kolegovi Takamotu Katsutovi, což pomohlo Japonci vyhrát etapu a nakonec získat první pódium v Evropě.
„Například hned po ukončení posledního zvláštního úseku Katsuta řekl, že dostal radu od Kalleho,“ řekl Toyoda. „A Kalle, bohužel, nemohl svůj vůz opravit, ale i nadále spolupracuje s členy týmu a to mi jako řediteli týmu a majiteli připadá na hrdost, že si lidé mohou pomáhat a smát se společně. To je náš tým. To ukazuje, že jsme opravdovým ‚jedním týmem‘. Ještě jednou jsem vděčný Jari-Mattimu, který vytvořil a vede tak úžasný tým. Chci mu poděkovat a týmu za tento úžasný týden.“
„Být tentokrát zástupcem ředitele týmu, uvědomil jsem si, že každý člen týmu ve své oblasti vykonává velmi obtížné úkoly, což mi znovu ukázalo, jak si je všichni vážíme,“ řekl Toyoda. „Jari-Matti se vrátí jako ředitel týmu na zbývající etapy. Budeme i nadále spolupracovat a bojovat společně pomocí našich speciálních slov: ‚jeden tým‘, ‚nikdy se nevzdávejte‘, ‚nesnášíme prohry‘ a ‚SISU‘.“
Zatímco sám nerad přijímá pochvaly, Toyoda teď má poctu vést tým k úspěchu během své jediné účasti jako ředitel týmu díky vítězství Elfyna Evanse a Scotta Martina v domácí rallye Toyoty.
Ale jaký člověk je Toyoda? Latvala je nejlepší osoba, která může odpovědět ve funkci ředitele týmu Toyoty, který kromě Rallye Finsko dostal úkol vést Toyotu k úspěchům ve WRC.
„Pracovalo se mi s ním velmi dobře. Řekl mi, že se musíte bavit, být uvolnění a usmívat se,“ říká Latvala portálu Motorsport.com. „Je dojímavé, že šel za týmem, přišel podepisovat autogramy, dělat rozhovory a byl na zkouškách. Mělo se za to, že v motoristické společnosti jen zřídka vidíte vysoko postaveného hosta tak nadšeného a připraveného vykonávat takovou práci. To je součást našeho úspěchu.“
Je zřejmé, že výrobci usilující o úspěch v motoristickém sportu, bez ohledu na disciplínu, by se mohli mnohé naučit z přístupu Toyody.
[ad_2]
Originální článek